De tablet is anno 2021 weer helemaal terug van weggeweest. Serge Kamps van Lenovo Benelux legt ons uit waarom we weer massaal voor de tablet kiezen.

Advertentie

De cijfers liegen er niet om: 2020 was het jaar van de tablet. Over het hele jaar bekeken werden wereldwijd 164 miljoen tablets verkocht; een stijging van 13,6% in vergelijking met 2019 (bron: IDC). Het vierde kwartaal van het jaar was één van de beste die de tabletindustrie kende sinds 2017. Van alle fabrikanten groeide Lenovo het sterkst. Lenovo zag zijn verkoop stijgen met 66% op een jaar tijd en ontpopte zich als de derde hond die het been probeert af te snoepen van de grootmachten Apple en Samsung.

Serge Kamps volgt al sinds 2011 de tabletindustrie actief op de voet (tot 2014 voor Acer, sinds 2015 voor Lenovo). Maar toch had hij aan het begin van het jaar nooit een groei van die aard durven voorspellen. “De tabletindustrie was na enkele moeilijke jaren wel weer aan het herstellen, maar de voorbije jaren kwam de jaarlijkse groei zelden boven de 2-3% uit. Dit is de sterkste groei die de industrie in vijf jaar doormaakt. We konden de vraag vaak niet bijhouden.”

Serge Kamps. Afbeelding: Lenovo

Een apparaat voor iedereen

De verklaring voor die herrijzenis moet volgens Kamps niet te ver gezocht worden. “De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat elk gezinslid thuis een eigen scherm nodig heeft.” In die context heeft de tablet extra troeven om in de strijd te gooien. “Er zijn maar weinig typen apparaten die werk, onderwijs en entertainment kunnen combineren. Voor een goede laptop of notebook ben je al snel veel geld kwijt. Een tablet is dan een budgetvriendelijker alternatief”, gaat Kamps verder.

Belangrijk voor het succes van vandaag zijn de veranderingen die de tablet als product heeft ondergaan. “De voorbije jaren zijn de displays van tablets groter geworden en de processoren krachtiger. Dat maakte nieuwe gebruikstoepassingen mogelijk. Innovatie is nodig, maar het moet ook tot een betere gebruikservaring leiden. De belangrijkste evolutie is wellicht dat tablets goedkoper zijn geworden. Consumenten willen een goede verhouding tussen prijs en performance. Ik meen dat onze tablets dat bieden. Ze maken technologie toegankelijk voor iedereen. Daarom spreken ze ook een breed publiek aan.”

Dat brede publiek is zeker niet overdreven. De vraag naar tablets steeg niet enkel bij consumenten; de tablet vindt ook steeds beter zijn weg naar de professionele markt. Lenovo probeert die markt te bedienen met producten zoals de Tab P11 Pro, een tablet die onze redactie al eens onder handen nam. “Het is wel niet zo dat we de Tab P11 Pro specifiek ontwierpen voor de professionele gebruiker. Het apparaat stelt productiviteit voorop: ook een consument kan voor productiviteit kiezen. Een tablet voor de professionele markt verschilt in essentie niet veel van een tablet voor consumenten.”

Lenovo Tab P11 Pro.

Roxelane

“Op de zakelijke markt ligt de focus vooral op het dienstenpakket dat we rond het product aanbieden. Daarmee kan je je als leverancier onderscheiden.” Kamps legt dit uit aan de hand van een project dat Lenovo opzette met het Nederlandse bedrijf Roxelane. Samen ontwikkelden zij Memory Lane, een tablet gericht naar oudere doelgroepen. De tablets hebben een zeer eenvoudige software die alle functies vanuit een overzichtelijk startscherm toegankelijk maakt. Het achterliggende idee van Memory Lane is om ouderen een platform te bieden om te kunnen videobellen met hun familie en foto’s te delen zonder dat ze daar technische assistentie bij nodig hebben. Een oplossing die het isolement waar veel ouderen tijdens de pandemie onder leden wat draaglijker moet maken.

Deze use case illustreert voor Kamps perfect hoe de tablet ook voor professioneel gebruik een meerwaarde kan vormen. Voor specifieke toepassingen zoals dataverzameling, het verwerken van bestellingen en communicatie kunnen ze een betere investering zijn dan laptops.

Samsung in het vizier

De tablet heeft zijn plaats weer opgeëist op de elektronicamarkt en Kamps is ervan overtuigd dat het momentum aanwezig is de groeicurve in stand te houden. Dat biedt voor Lenovo uiteraard ook kansen om verder te groeien in de markt en de kloof met Samsung te dichten:

“Wij begeven ons op dit moment in het middensegment; Apple en Samsung zijn de premiummerken. Je kan de tabletmarkt op twee manieren opdelen: een markt met Apple en zonder Apple. Als Android-merk spiegelen wij ons vooral aan Samsung. Op termijn willen we toch naar hun marktaandeel kunnen toegroeien. Ik ben ervan overtuigd dat dat kan. Onze tablets moeten op vlak van kwaliteit niet onder doen en de prijs is lager. Wat Samsung kan, kunnen wij ook”, besluit Kamps.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here