Review: Guitar Hero: Van Halen

Guitar Hero: Van Halen is net die stap te ver. Het is de minst aantrekkelijke Guiter Hero-game ooit. Het is een steriele game die behalve wat liedjes, helemaal niets kan bieden om voldoening uit te halen. Links laten liggen en wachten op de volgende volwaardige Guitar Hero-game is de boodschap.

[related_article id=”160734″] Gestripte versie

Guitar Hero kreeg onlangs nog een Metallica-spin-off, maar deze Van Halen-versie hadden we echt niet zien aankomen. Oké, misschien op de Amerikaanse markt, maar dat ook de Europses markt deze Hair Rock-band uit de jaren ’80 over de vloer krijgt, doet onze wenkbrauwen toch stevig fronsen. Hip kunnen we deze band niet echt noemen, dus verdenken we Activision alleen maar van commerciële doeleinden met deze gameversie. Teleurstellend, en dat vinden we van Van Halen zelf ook – smaken verschillen natuurlijk.
Guitar Hero heeft altijd synoniem gestaan voor een geweldige selectie aan songs die je kunt spelen in de gewone Career-modus of via Party Play met vrienden of online. Wanneer je Guitar Hero: Van Halen opstart, merk je direct wat we bedoelen als we beweren dat Guitar Hero zijn piek heeft gehad. Alle geweldige functies die hun intrede maakten met Guitar Hero 5 zijn er bijna helemaal uitgehaald. Wat er overschiet, is een simpele Career-modus waarin je gewoon wat liedjes achter elkaar moet spelen. Er zit zelfs geen verhaal rond de historiek van Van Halen of plaatsen waar ze ooit hebben opgetreden in. Heel triestig voor een band die toch best wel wat geschiedenis kan voorleggen.

Misplaatste groepen

De ellende stopt daar helaas nog niet. Nadat je verschillende liedjes hebt gespeeld, merk je dat er eigenlijk geen enkele beloning aan vast hangt. Geen interviews die je kunt bekijken, geen foto’s of video’s van de band, helemaal niets. Zelfs wat informatie bij elk liedje is te veel gevraagd. Zo krijg je een heel triestig spel, dat op dit ogenblik even triestig is als de band nu. In totaal zijn er 45 liedjes te spelen, waarvan er ongeveer de helft van Van Halen zijn. Op zich is een totaal van 45 songs heel weinig, maar wanneer het opvalt dat alle andere niet-Van Halen-liedjes totaal misplaatst zijn, is het kalf helemaal verdronken. Andere bekende groepen zoals The Offspring of Blink 182 maken hun opwachting, maar gezien de algemene geest van het spel horen ze niet echt naast Van Halen te staan.
Grafisch ziet alles er exact hetzelfde uit als Guitar Hero, van de menustructuur tot de animaties op het podium. Op zich is daar niets mis mee, maar de personages ademen helemaal geen sfeer uit. Zelfs de groep Van Halen, die je pas verdient aan het einde van de Career-modus, ziet er afgeleefd en sober uit. Gelukkig is de geluidskwaliteit van een behoorlijk niveau, maar verder is er weinig positiefs te melden. Gelukkig zit de GH Music Studio in het spel verwerkt, zodat je toch iets betere liedjes kunt maken die meer in de Van Halen-stijl passen dan al die andere aanwezige groepen.

activisionbandgitaarneversoftontspanningps/2ps3rockwiix360xbox