Nieuws

Google krijgt patent op lokale advertenties

Google heeft in de Verenigde Staten een patent gekregen dat cruciaal is voor locatiegebaseerde advertenties. De enige grote Google-rivaal op dat gebied is Apple.

Het patent gaat over het “bepalen en/of gebruiken van plaatsinformatie in een advertentiesysteem”. Dat wil zeggen dat elke vorm van adverteren die is gebaseerd op plaatsinformatie nu onder het patent van Google valt.

Bij het patent hoort ook het idee om de prijs van de advertenties afhankelijk te maken van de locatie. Het Google-octrooi geldt alleen in de Verenigde Staten.

Na jaren goedgekeurd
Googles nieuwe patent is al ingediend in 2003. In de lange tijd tussen het indienen en de goedkeuring, hebben meerdere bedrijven zich in locatiegebaseerde advertenties gespecialiseerd.

Twee van die specialisten zijn AdMob en Quattro Wireless. Deze bedrijven zijn ondertussen allebei overgenomen. AdMob is nu van Google en Quattro Wireless is van Apple. Dat maakt van Apple de grootste rivaal voor Googles lokale advertenties.

Week na patent Facebook
Het Google-patent komt een week na een ander technologiepatent dat vrij goed ingeburgerde technologie vastlegt: de nieuwsfeed. Facebook patenteerde de werkwijze om een nieuwslijst te maken over een gebruiker of over een sociaal netwerk.

Wat Google en Facebook van plan zijn met hun verworven patenten is niet duidelijk. Vaak worden patenten gebruikt om onderling afspraken te maken over het gebruik van elkaars technologie. Zo’n patentafspraak komt er dan op neer dat de bedrijven elkaar niet het leven zuur maken met rechtszaken.

 

businessnieuwspatenttechnologie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Korting bij Dreame!

Korting bij Dreame!

Bekijk de deals