‘Gratis antivirus is winstgevend’

Volgens beveiligingsfabrikant Avast heeft gratis antivirus de toekomst. Directeur Vincent Steckler blijft zich hier op focussen, zegt hij.

Avast plukt de vruchten van zijn gratis model in de vorm van een bruisende, wereldwijde gemeenschap. Concurreren met de grote namen, zoals Symantec en McAfee, is er niet bij als het gaat om omzet, maar Avast is wel het meest gebruikt, aldus Steckler.

Tot nu toe hebben 110 miljoen gebruikers verdeeld over negentien landen de software gedownload. Vorig jaar kwamen er dertig miljoen mensen bij. Voor dit jaar verwacht het bedrijf een toename van dertig tot veertig miljoen gebruikers.

Geen marketingkosten
De grote gemeenschap heeft twee voordelen. “De mond-tot-mondreclame bespaart ons marketingkosten en ze helpen elkaar onderling op het forum”, zegt Steckler. “Servicemedewerkers voor hen betalen hoeft dus ook niet. Gratis gebruik kost ons dus bijna niets, maar het levert ons wel veel op. En ook de alertheid van zo’n grote gemeenschap op verdacht gedrag is handig.”

Bovendien is het product, volgens de baas van Avast, even goed als een betaalde versie. Het biedt alleen geen bescherming voor online banktransacties.

Betaald product ook in de lift
Ook over de betalende abonnees is Steckler enthousiast. Nu zijn dat er zo’n vijf miljoen wereldwijd.

Vorig jaar verdubbelde het aantal. Ook tijdens het eerste kwartaal van dit jaar was er een forse toename. De laatste jaren groeide de verkoop van betaalde software met 80 tot 100 procent, maar “het kan uiteraard nog niet tippen aan Symantec”, aldus de topman.

Op dit moment werken de 110 werknemers van het bedrijf in Tsjechië. Omdat de Azië voor Avast een goede markt is, sluit de CEO niet uit om daar een kantoor te openen. Ook maakt het bedrijf zijn software in nog meer talen beschikbaar. Zo wordt momenteel gewerkt aan de ondersteuning in de Thaise taal. 
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business