De muziekdienst Spotify is vanaf vandaag beschikbaar in Nederland. Het Zweedse bedrijf heeft dan toch een licentieovereenkomst met rechtenorganisatie Burma/Stemra bereikt. Een week geleden meldden beide partijen dat ze nog in onderhandeling waren over de licentierechten. Spotify kon dan ook geen concrete lanceerdatum noemen. Nu hebben ze echter een akkoord getekend dat een beloning voor […]

Advertentie

De muziekdienst Spotify is vanaf vandaag beschikbaar in Nederland. Het Zweedse bedrijf heeft dan toch een licentieovereenkomst met rechtenorganisatie Burma/Stemra bereikt.

Een week geleden meldden beide partijen dat ze nog in onderhandeling waren over de licentierechten. Spotify kon dan ook geen concrete lanceerdatum noemen. Nu hebben ze echter een akkoord getekend dat een beloning voor de artiesten garandeert. Vlak daarna werd de streaming-muziekdienst geïntroduceerd.

Nederland is het zevende land waar Spotify beschikbaar is. Het is eerder al geopend in onder meer het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Abonnementen
Met Spotify wordt muziek gestreamd via internet. Van downloaden en bezitten is dus geen sprake. Wie zich aanmeldt, heeft de keuze uit drie abonnementen.

Met de gratis de Open-versie kun je tot twintig uur muziek per maand beluisteren. Dat staat gelijk aan zo’n 25 cd’s. Tussendoor krijg je wel advertenties te horen.

Dit is niet het geval met Spotify Unlimited. Hiermee kan je voor vijf euro per maand onbeperkt online muziek beluisteren.

Online (zowel via een computer als via een mobiele telefoon) én offline onbeperkte toegang tot de collectie krijg je met Spotify Premium, voor tien euro per maand. Bovendien is hiermee de audiokwaliteit beter. 320 kbps tegenover 160 kbps met Unlimited en Open.

Ruim aanbod
Spotify heeft een overeenkomst met de vier grootste platenmaatschappijen. Dat zijn Universal, Sony, EMI en Warner. Ook met een paar kleinere labels is er een akkoord. Samen is dit goed voor een aanbod van acht miljoen liedjes.

Meer dan vijf miljoen mensen maken gebruik van de dienst. Slechts een vijfde van hen kiest voor het Premium-abonnement.