Review: MotoGP 09/10

MotoGP 09/10 is een racegame voor de diehard racers die houden van wheelies en met het knietje over het asfalt door de bocht te gaan. Maar ook beginnende motards vinden hier een goede instapgame.

[related_article id=”160734″] Racen op twee wielen

Het verschil tussen televisiebeelden van een MotoGP-wedstrijd en een sessie met deze rond seizoen 09/10 opgetrokken gameversie is nog maar moeilijk aan te wijzen. Het maakt niet uit vanuit welke camerahoek je de raceactie volgt, het spel oogt en klinkt precies zoals het hoort. De motorrijders verplaatsen subtiel hun zwaartepunt voor ze tegen halsbrekende snelheid een bocht in gaan en elk circuit, motormerk, team of sponsor is present. Ook aardig: het rijgedrag van je rivalen sluit aan op dat van hun real-life voorbeelden. Qua authenticiteit zit het dus wel goed met MotoGP 09/10. Minder overtuigend, vooral voor de hardcore racers toch, is dat heel wat van dat realisme wegvalt eenmaal je in het zadel van zo’n racemonster zit en de gashendel opendraait.

Wie een simulatie verwacht waarbij elk stuurfoutje een ongeluk of minstens een moeilijk goed te maken positieverlies oplevert, doet er beter aan om een van de vorige edities op te vissen. Dit seizoen toont zich zelfs op het hoogste moeilijkheidsniveau (te) vergevingsgezind. Teleurstellend voor de op zijn honger zittende hardcore fanbasis, die bij de score onderaan een sterretje mag wegdenken. Maar wel ideaal voor wie wil instappen. Het blijft even wennen aan de (passend) stroeve besturing van zo’n racemotor, maar daarna kun je zonder al te veel moeite en met behoorlijk wat spelplezier doorheen de overigens uitstekende carrière- en kampioenschapsmodi racen. Of dat betekent dat je je mannetje zult kunnen staan op de online meerspelercircuits, dat valt nog af te wachten.