Review: Transformers – War for Cybertron

Transformers: War for Cybertron is goed, noch slecht. Je kan het spel verwijten dat het te monotoon is, maar er zit ook erg leuke actie in. Het verhaal is te zwak, maar in coöperatieve modus of online beleef je ineens veel meer plezier. Voor de fans is er geen twijfel mogelijk, maar voor al de rest is deze titel vooral aan te raden als je graag met twee of meer speelt.

[related_article id=”160734″] Stap in de goede richting

De basistitel waarmee deze game wordt gelanceerd, klinkt als volgt: “Er is meer met deze robots aan de hand dan op het eerste gezicht lijkt!”. Met deze tekst start je vol verwachting, wetende dat er zoveel potentieel in de licentie zit om een spel te maken. De vorige titels waren al aardig op weg, nu mag War for Cybertron de baan vrijmaken voor een echte toptitel. Je moet maar een van de films hebben gezien om tot de conclusie te komen dat een spel rond Transformers niet fout kan gaan. De voorbije jaren hebben er verschillende games het licht gezien, maar tot nog toe is er opvallend weinig kwaliteit ontwikkeld. Het allereerste gevoel bij War for Cybertron geeft je aan dat het eindelijk de goede kant uitgaat. Je bedient Optimus Prime en zijn kompanen om het kwaad te verdrijven, maar je mag ditmaal ook de tegenpartij beter leren kennen met controle over Megatron en andere Decepticons. Dit idee alleen al is voor de fans genoeg, maar het geheel moet wel van dezelfde kwaliteit zijn.
Helaas steekt hier een probleempje de kop op. Je merkt dat er te weinig tijd is geïnvesteerd in de omgevingen en vijanden, want je krijgt nooit echt de indruk dat je van locatie tot locatie wordt gebracht. Alles toont als een en dezelfde brij, net als de vijanden die niet veel van elkaar verschillen. Ook het aantal noodzakelijk tactieken om deze aan te pakken is te zwak; elke vijand heeft bijna altijd dezelfde manier van aanvallen en verdedigen. Er zijn te weinig randpersonages om het geheel aan elkaar te breien, wat ons wat verweesd achterlaat.

Samenspel

Gelukkig is het niet allemaal saai, want Transformers bevat genoeg leuke delen die de moeite waard zijn, zoals de verschillende racesessies met de auto’s en de luchtgevechten met jetpacks. Zeker dat laatste voelt zo goed aan om met zo’n grote robots in de lucht te vliegen. Hier merk je dat er genoeg details in de steden en landschappen zit om ze groots te laten lijken, maar een blik van naderbij toont wel dat er aan recyclage van achtergronden werd gedaan. War for Cybertron is echter wel een hoogvlieger op grafisch vlak. De manier hoe alle robots werden nagebootst, tot in de kleinste details zoals de roterende cilinders, is erg goed. Een lust om naar te kijken en om van te genieten. De wereld rondom mist wat detail, maar over het algemeen kunnen we spreken van een relatief knappe titel.
De grootste troef blijft echter de coöperatieve modus waarin je met iemand anders het avontuur kan beleven. Dankzij deze modus voorkomt deze Transformers-game dat het opnieuw in hetzelfde bedje ziek is als de vorige Transformers-game. Met twee op pad gaan en elkaars tactiek begrijpen voelt geweldig aan, en ook het online gedeelte zit goed in elkaar. De moeite waard om met meerdere te spelen, want als je deze titel helemaal alleen gaat spelen, kan je bedrogen uitkomen