Nieuws

2010: het jaar van de tablet

Op IFA 2010 in Berlijn presenteren techbedrijven massaal hun antwoord op de iPad. Hoewel alle tablets uiterlijk veel gemeen hebben, zijn de meningen over het gebruik ervan flink verdeeld. Wordt de tablet een koffietafelgadget of een vervanger van de smartphone?

Grote en kleine bedrijven verdringen elkaar op de Internationale Funk Ausstellung (IFA) 2010 in Berlijn, om te bewijzen dat hun tablet de iPad van Apple naar de achtergrond kan verdringen. Veel fabrikanten hebben ervoor gekozen om zowel een binnenzakmodel van 7 inch als een 10,1 inch-grootformaat in stelling te brengen.

Een andere trend is Android 2.2: Google is met zijn nieuwe besturingssysteem duidelijk hofleverancier.

Galaxy Tab
Samsung verzorgde afgelopen woensdag de aftrap van de tabletgekte, toen het zijn met vraagtekens omgeven Galaxy Tab aan de wereld presenteerde. De Koreaanse multinational heeft gekozen voor een slanke 7-inchtablet, die nog het beste kan worden omschreven als een opgeblazen Galaxy S. Dat was het laatste pronkstuk in de reeks smartphones die Samsung dit jaar lanceerde.

Verrassender is echter dat deze Galaxy Tab ook echt een smartphone is. Het Android 2.2-gadget heeft naast wifi, 3G, DLNA en bluetooth ruimte voor een simkaartsleuf. Het heeft inmiddels al een overeenkomst gesloten met Vodafone in enkele landen, voor distributie met een telefoonabonnement.

Ingebouwde luidsprekers, bedrade hoofdtelefoons of draadloze bluetooth-headsets moeten telefoongesprekken mogelijk maken. Ook zijn er camera’s aan voor- en achterzijde, zodat het apparaat kan dienen als fototoestel en videobeller.

Geert Mol, woordvoerder van Samsung Nederland, noemt de Galaxy Tab het ultieme communicatiemiddel. “Met de toegang tot de Bada App Store en Android Market zijn we erg open en kunnen we veel lokale content aanbieden. Dat is een van de grote krachten van de Galaxy Tab.”

Toshiba is in Berlijn de tweede grote speler na Samsung die een tablet aankondigt. Het heeft echter een hele andere kijk op het nieuwe fenomeen.

Zijn Folio 100 is meer dan twee keer zo zwaar als de Galaxy Tab (768 g tegenover 380 g), heeft een 10,1-inchscherm en wordt als aanvulling gepresenteerd op de moderne HD-tv en notebook.

Toshiba heeft daarvoor de nieuwe dienst Toshiba Places in het leven geroepen, een cloudplatform dat gratis en betaalde content probleemloos van groot naar klein scherm en omgekeerd moet streamen. Volgens de fabrikant kunnen familie en bekenden zo snel media met elkaar delen.

Het bedrijf roept ontwikkelaars en mediapartners op om applicaties te ontwikkelen voor de nieuwe online multimediadienst. Het start Toshiba Market Place voor de verkoop van digitale content.

Twee ViewPads
Tussen die twee extremen in wemelt het van de kleinere bedrijven die creatief omspringen met de mogelijkheden en draagbaarheid van dit nieuw type gadget.

ViewSonic, vooral bekend van zijn betaalbare monitoren, presenteert de ViewPad 7, een 7-inchtablet die verrassend veel weg heeft van de Galaxy Tab, inclusief sleuf voor een simkaart. De specificaties zijn echter veel minder indrukwekkend dan die van de Samsungtablet, met een 600 MHz-processor en een povere 800 x 480 schermresolutie.

Veel interessanter is echter de grote broer ViewPad 100, die als enige aanwezige kan dualbooten in Windows 7 en Android 2.2. “Er zijn bepaalde taken die je met een tablet gewoonweg niet kunt doen, zoals het verbinden met het VPN van je werk”, zegt productmanager Derek Wright van ViewSonic.

Via de USB-poorten is het eenvoudig om een muis en toetsenbord aan te sluiten. Daardoor verandert deze ViewPad 100 in één klap in een vedergewicht-werkstation.
 

Het Engelse bedrijf Elonex is nog een stapje verder gegaan dan ViewSonic. Het levert zijn tablets met een lederen mapje waar een qwerty-toetsenbord in is verwerkt.

Stuart Smith van Elonex vindt het lastig om in te schatten wat de toekomst is van de tablet. “Ik denk dat het een gelegenheidstoestel zal worden. We vinden al onze informatie online, maar het opstarten van je laptop duurt eeuwen”, zegt hij.

“Zo’n toestel is ideaal voor op de koffietafel, om snel een telefoonnummer te vinden, korte e-mails te sturen of een tijdschrift te lezen”, aldus Smith. 

De prijzen
Of deze nieuwkomers de tijdelijke alleenheerschappij van Apple tot een einde kunnen brengen, hangt vooral af van de prijs. Toshiba brengt zijn Folio 100 begin volgend jaar voor 499 euro op de markt. ViewSonic zal volgens Pocket-Lint rond de 549 euro vragen voor zijn ViewPad 100.

Elonex laat alvast zien hoe het goedkoop kan, met vraagprijzen voor het 7-inchmodel van 150 euro en 199 euro voor het 10-inchmodel.

Samsung doet erg geheimzinnig over de prijs van de GalaxyTab, maar volgens geruchten zal de reuzensmartphone meer kosten dan de iPad.

Koffiedik kijken
De grote vraag naar de iPad toont aan dat er enorme interesse is voor een veelzijdig, draagbaar multimediatoestel met internettoegang. Duidelijk is echter ook dat het onmogelijk is te voorspellen of de consument zijn nieuwe tablet op de koffietafel zal laten staan of meeneemt in de binnenzak.

“Toen ik twee jaar geleden begon met het produceren van tablets, is mijn glazen bol kapotgegaan”, besluit Smith van Elonex.

 

3gbluetoothelonexhdmiifaifa2010ipadmultimedianieuwssamsungsimtablettoshibaviewsonicwifi

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken