Review: FIFA 11

De FIFA-reeks had met de voorganger de techniek al onder de knie en voegt daar met FIFA 11 met succes het niet te onderschatten buikgevoel aan toe.

Geloofwaardiger

Het is begin oktober en dat betekent een nieuwe aflevering in de FIFA-voetbalgamereeks. Met de voorbije Wereldbeker-editie brengt dat het totaal dit jaar zelfs op twee stuks. Dat lijkt een tikkeltje te veel van het goede, maar FIFA 11 bewijst dat het toch weer nog iets grootser, overtuigender en dus beter kan. De grootste vernieuwingen en verbeteringen in FIFA 11 zitten dan ook in een beter, geloofwaardiger gedrag van de spelers die niet rechtstreeks onder jouw controle staan. Ze kiezen positie, ze lijken het baltraject te lezen en ze reageren zoals hun echte voorbeelden dat ook zouden doen. Verdedigers gebruiken ook figuurlijk hun hoofd en zullen proberen elk gat te dichten dat hun teamgenoten uit positie laten vallen. Voorzetten worden geblokkeerd met slidings en als het niet anders kan, zie je ze zelfs met omhalen uitverdedigen. Onmogelijke toestanden zoals de bal blindelings in een tijd doorspelen zijn haast volledig verdwenen. Dat maakt elke aanval misschien iets taaier en haalt het tempo er wat uit, maar je wordt beloond met meer betrokkenheid, een directere controle en een groter gevoel van bevrediging bij een goed resultaat.

Spelers lijken niet alleen op hun echte voorbeelden, ze gedragen zich er naar en presteren naargelang. De ontwikkelaars doen beroep op een uitgebreide databank met daarin maar liefst 36 verschillende eigenschappen en 57 kenmerken voor elk van de tienduizenden spelers. Let op, FIFA 11 is geen game geworden dat louter op statistieken draait. Je eigen input blijft beslissend, maar het is de combinatie van beide die het dat authentieke gevoel geeft

.