Review: Lara Croft and the Guardian of Light

Lara Croft and the Guardian of Light is een openbaring voor alle Tomb Raider-fans. Het heeft even geduurd voordat er opnieuw een waardige Lara Croft-game is verschenen, maar die is er nu. Een downloadbare game die z'n geld meer dan waard is.

[related_article id=”160734″] Volwaardige game

Lara Croft heeft stilaan nood aan eerherstel en dat is de laatste jaren tevergeefs geprobeerd. Toen Lara Croft and the Guardian of Light werd voorgesteld aan de pers, verschenen er direct vraagtekens boven dit avontuur. Wil men nu letterlijk het allerlaatste persen uit onze rondborstige gameheldin? Snel een online game maken en wat extra verdienen is het allereerste idee, maar dit blijkt helemaal anders uit te komen. Lara Croft and the Guardian of Light is een geweldige titel die zijn geld meer dan waard is – voor een online spel – en even goed in de winkelrekken had kunnen liggen als volwaardige game.
Wat direct opvalt, is het totaal andere camerastandpunt. In plaats van de mooie kont van Lara zien we nu eerder een vogelperspectief zoals in een strategiegame. Dit mag vreemd lijken wanneer je de screenshots bekijkt, maar van zodra je de controller vast hebt en begint te spelen, voelt alles goed aan. Door het andere camerastandpunt krijg je meer overzicht in elk level met bijhorende puzzels, maar ook in de coöperatieve spelmodus heb je dit perspectief nodig. Je kunt deze game alleen spelen, maar met z’n tweeën doorheen het verhaal rennen en springen is toch net iets anders en leuker. De puzzels dienen meestal volledig anders opgelost te worden, wat iedereen moet motiveren om het spel met iemand anders te spelen. Dit kan nu ook lokaal, terwijl de online coöperatieve modus in de vorm van een patch eind september is verschenen. Zonde dat het er niet direct inzat, maar dat het achteraf volgt, is toch al goed nieuws.

Totec

Wanneer je alleen speelt, heb je de controle over Lara Croft. Ze heeft zich weer diep in de nesten gewerkt tijdens een archeologische expeditie in Yucatan op zoek naar waardevolle historische voorwerpen. De omgevingen zien er schitterend uit en smeken om verkend te worden. Lara krijgt een heilige speer die haar zal helpen vijanden van op afstand te doden of als opstapje kan dienen in de muur om een hoger gelegen plekje te bereiken. Doorheen de levels zijn er talrijke wapens en voorwerpen te vinden waardoor je later terug wil komen om meer dingen vrij te spelen.
Met twee heb je meestal meer fun en dat is in Lara Croft and the Guardian of Light niet anders. Wanneer je met twee speelt, is er iemand de gespierde Totec. Doordat je met twee speelt, krijgt Totec de magische speer en moet je elkaar helpen om overal te geraken. Lara kan, omdat ze zo weinig weegt, op de magische speer naar een hoger platform springen en kan daarna met een grijphaak Totec omhoog hijsen. Totec heeft ook een schild dat kan dienen als boost om hogere platformen te bereiken, terwijl Lara dan weer ongelimiteerde munitie heeft met haar welbekende pistolen. Goed samenwerken is een must om de degelijke opgebouwde puzzels te kraken.