Review: Dance Central

Dance Central is een must als je Kinect in huis hebt. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je Kinect in huis moeten halen alleen al voor Dance Central. Dans je graag of heb je de microbe te pakken door alle dansshows op tv, dan zal je met Dance Central gegarandeerd plezier beleven. Een toptitel voor Kinect die niemand mag missen die van een uitdaging houdt en graag in het zweet staat.

Hup met de armen en beentjes

Er zijn in het verleden al verschillende dansspellen gelanceerd, waarvan Dance Dance Revolution de bekendste was. Met een dansmat en een heleboel elektronische muziek stond je na een half uurtje spelen helemaal in het zweet. Dance Central heeft het geluk om helemaal geen beperkingen te kennen. Elke stijl, elke choreografie, op alles zal gelet worden. Of je nu die knie niet genoeg buigt of je handen niet in de lucht gooit, Kinect ziet het allemaal. Het is pas bij Dance Central dat je het echte potentieel van Kinect ziet, want het spel kan elke lichaamsbeweging interpreteren. Dance Central bevat een dertigtal liedjes, allemaal met hun eigen unieke choreografie. Soms worden er bekende bewegingen wel eens opnieuw gebruikt, maar in het algemeen heeft elk liedje zijn eigen stijl. Daarenboven zorgen de drie verschillende moeilijkheidsgraden ervoor dat elke choreografie ook nog eens verschillend is. Je zal snel genoeg merken dat Dance Central niet zomaar een spel is dat je even oppikt en direct onder de knie hebt. De verschillende stijlen en bewegingen zijn simpel op zich, maar het is de combinatie van verschillende bewegingen en het ritme dat veel oefening vergt.
Het principe is simpel: dansen. Rechts in beeld verschijnt er een aaneenschakeling van bewegingen, die elk een naam hebben met een afbeelding van de beweging. Afhankelijk of je die goed of slecht doet krijgt de beweging een kleur variërend van rood tot wit. Scoor je groen of wit, dan stijgt je scoreverdubbelaar. Bij oranje blijft die hetzelfde, terwijl rood je verdubbelaar tenietdoet. Volgens het principe van Rock Band moet je hier ook sterren verdienen om uitdagingen vrij te spelen. Er is op zich weinig motivatie om te dansen omdat het spel weinig extra’s bevat, maar de uitdaging om alle bewegingen te kunnen, is groot genoeg om te blijven dansen. Je kunt het spel ook met twee spelen, maar niet tegelijk. Je moet elk om beurten dezelfde choreografie doen; achteraf kun je dan de scores vergelijken. Het was leuker geweest als je tegelijk kon dansen, omdat het wisselen tussendoor te veel tijd vraagt en de snelheid er wat uithaalt. Dit komt ook door de freestyle onderdelen achter elke choreografie, waardoor je tussen een wissel soms een halve minuut verliest. Online dansen is voorlopig nog niet mogelijk, maar het is sowieso leuker om lokaal samen te spelen omdat je elkaar dan in volle glorie kunt bewonderen.