Review: nail’d

Voor de fans van het genre is nail'd het perfecte zoethoudertje tot midden maart de volgende MotorStorm-game verschijnt.

Voor virtuele hogesnelheidsjunkies

Het verschil tussen springen en een vrije val is nog nooit zo klein geweest. Steile hellingen, waanzinnige snelheden, plots opdoemende hindernissen en verraderlijke bochten vereisen het uiterste van je reflexen. Kies voor een crossmotor of een quad, ruk het gashendel open en storm op de eerste positie af. Wanneer je daarvoor onderweg rivalen of andere spelers in het decor moet rammen, dan is dat aardig meegenomen. Dat is overigens nog leuker wanneer je dat online met één van de dertien andere spelers doet. nail’d katapulteert je letterlijk van de ene adrenalineboost naar de volgende. Deze racegame waarin je aan nekbrekende snelheid over ruw terrein hotst, zou niet misstaan in de rekken van een skate- of snowboardschop. Zo ergens in de buurt van de energydrinks. Het drijft op dezelfde geformaliseerde ‘lak aan alles’-mentaliteit. Van de ‘gedurfd’ hoofdletterloze titel tot de raggende metalsoundtrack door muzikanten met een paar miljoen dollar op de bank. Dat maakt van nail’d niet noodzakelijk een ondermaatse offroad racer. Integendeel, bij virtuele hogesnelheidsjunkies die realisme graag inruilen voor spektakel, wordt de adrenalineklier stevig geprikkeld. De game telt vier locaties met tracks op de besneeuwde bergtoppen van de Andes tot het stof en modder van Arizona en het Yosemite natuurpark.
Voor een geloofwaardige wegligging van je quad of crossmotor moet je elders zijn. nail’d lapt momentum en andere natuurkundewetten aan zijn laars en laat zelfs toe om je vehikel in volle vlucht bij te sturen. Gelukkig maar, want op sommige circuits breng je haast evenveel tijd met je wielen van de grond als erop door. Die duizelingwekkende jumps zijn overigens de enige stunts die je zal uitvoeren, want hier vallen geen punten voor stijl te scoren. Eerst, of op zijn minst bij de eerste drie over de finishlijn scheuren, primeert. Het grootste struikelblok van deze racer is dat je bij elke track met crashen en opstaan moet leren welk twijgje een total loss oplevert en van welke rotswand je dan weer zonder kleerscheuren terugkaatst.