Review: Raskulls

Ondanks de simpele opzet is Raskulls een bijzonder leuke game. De spanning en snelheid van de races blijven lang leuk. Jammer dat er niet meer energie is gestoken in verschillende multiplayermodi, maar verder is er weinig aan te merken op deze game. Voor 800 Microsoft Points haal je Raskulls binnen.

Downloadhit op Xbox Live

Al van het eerste introfilmpje voel je dat je Raskulls niet te serieus mag nemen. Een drietal piraten wil enkele waardevolle blinkende stenen buitmaken, maar daar willen de Raskulls een stokje voor steken. Het verhaal is bewust luchtig gehouden, om meer op de humor te focussen. Dat is helemaal niet erg, want het spel biedt genoeg leuke onderdelen om zonder verveling uren zoet te zijn. Raskulls zijn kleine skeletten met opvallende kledij. Doorheen het avontuur kun je meerdere outfits vrijspelen om in multiplayer te gebruiken. De wereld heeft wat weg van Super Mario World, maar dan gevuld met blokjes in diverse kleuren. Elke Raskull heeft een toverstokje waarmee hij telkens een blokje kan doen verdwijnen. De blokken komen in verschillende vormen en kleuren. Wanneer twee dezelfde kleuren elkaar raken, worden ze een geheel. Het concept lijkt bijzonder gemakkelijk, maar het vormt de basis voor pure verslaving. Het belangrijkste onderdeel van Raskulls is racen. Je moet zo snel mogelijk een parcours doorlopen en op strategische punten staan blokken geplaatst om zo snel mogelijk doorheen te beuken. Races zijn daarom bijzonder spannend, want als je de tegenstanders achter je laat, komen ze steeds terug bij de blokken omdat jij daar de weg moet vrijmaken. Het resultaat is een bijzonder spannende finish waar je meermaals zal vloeken of juichen omdat het een millimeterspurt was. Het hoofdavontuur bestaat uit zestig levels, maar je moet niet overal racen. Tussendoor zijn er de tactische afwisselingen waar je hersenen van kreunen. Zo moet je bijvoorbeeld met zo weinig mogelijk schoten je weg banen doorheen een netwerk van blokken of mag je voorwerpen niet van te hoog laten vallen. Allemaal variaties die de sleur uit de races haalt en het geheel bijzonder boeiend maakt.
De grootste teleurstelling vinden we terug in de multiplayer. Er zijn vier Grand Prix-races die telkens bestaan uit vier parcours, maar verder wordt er niets meer gedaan met Raskulls. Dit concept schreeuwt om een competitieve multiplayer met veel meer spelmodi. Het hoofdverhaal kun je enkel alleen spelen; jammer, want Raskulls wordt in multiplayer echt briljant met zijn nagelbijtende races. Raskulls ziet er nagenoeg hetzelfde uit als Castle Crashers; niet toevallig omdat het dezelfde ontwikkelstudio is. De kleurrijke beelden en scherpe bediening zijn een lust om naar te kijken. Het geluid is niet echt speciaal te noemen. Ondanks dat er geen enkele regel wordt gesproken in het spel, weet het genoeg sfeer te creëren om te charmeren.