Review: The Tomb Raider Trilogy

De trilogie is de moeite waard voor iedereen die van avonture-games houdt, zoals Uncharted. Heb je echter al Tomb Raider: Anniversary of Underworld thuis liggen, dan kun je deze trilogie beter laten voor wat hij is. Heb je echter nog geen van de drie Tomb Raider-games, dan kun je weinig fout doen met The Tomb Raider Trilogy.

Wisselend succes

Indien je nog nooit een Tomb Raider-game hebt gespeeld, loont het best de moeite om deze trilogie in huis te halen. Je krijgt namelijk een hoop speelminuten en leuke avonturen voor een budgetprijs. Ze hebben alle drie een grafische upgrade gekregen, wat ook de huidige bezitters van de games over de streep moet trekken. Tomb Raider: Legend is de minst goede game en bezorgt je meer frustraties dan speelplezier. De bediening is in deze trilogie niet beter geworden en de animaties zijn nog steeds niet op niveau. Het verhaal heeft enkele hoogtepunten die de moeite waard zijn, maar de bijhorende speeluren niet. Overduidelijk de minste van de drie.
Tomb Raider: Anniversary is een grote stap in de goede richting, vergeleken met Legend. Vooral op het vlak van de actie beleef je veel meer plezier. Het lock-on systeem werkt veel beter omdat Lara deze keer weldegelijk vijanden van op afstand kan raken – wat niet gaat in Legend. Dit bespaart je een hoop frustraties. De animaties zien er veel vloeiender uit en de HD-remake is ditmaal van een heel goede kwaliteit. In sommige omgevingen zou je bijna denken dat je met een nieuw gelanceerde Tomb Raider-game te maken hebt. Om af te sluiten, is er Tomb Raider: Underworld. Deze game is al verschenen op de PlayStation 3, dus hier is een HD-remake niet aan de orde. Dit neemt niet weg dat de game nog steeds zijn kwaliteiten heeft. Vergeleken met Anniversary zijn de vele acties nog leuker geworden en de puzzels minder herhalend. Een goed avontuur met bijhorend verhaal geven ons de indruk dat de Tomb Raider-franchise opnieuw op het goede pad is. Laat de volgende maar komen!