Review: Yakuza 4

Yakuza 4 is op alle vlakken een verbetering vergeleken met deel drie. Er valt erg weinig af te dingen op deze topgame voor de PS3. Heb je nog nooit een Yakuza-game gespeeld? Dan is Yakuza 4 de ideale titel om verliefd te worden op deze serie.

Vier verhalen

Voor het eerst in een Yakuza-game wordt het hoofdverhaal opgesplitst in vier grote delen met telkens een andere protagonist. Ieder heeft zijn eigen verhaal dat soms wat samenloopt met de andere. Het resultaat is een aangenamer geheel waar je andere aspecten van het globale verhaal leert kennen. Je geniet nog meer vrijheid en je kiest met welk personage je tal van extra opdrachten uitvoert om die verder te ontwikkelen. Yakuza 4 is een vechtgame in een fictief deel van Japan. Er zitten RPG-elementen in verwerkt om je vechter te laten evolueren; dit allemaal in een grote open wereld waar je uren in kunt rondlopen. Niets moet, alles mag. Je wordt heel vaak geconfronteerd met conflicten tussen andere Yakuza-groepen of straathelden die jou een kopje kleiner willen maken. Aan jou om dan je beste vechtmoves boven te halen.
In elk van de vier delen krijg je de controle over een ander personage. Elk van hen heeft een specifieke vechtstijl, met unieke mogelijkheden en combo’s. De ene kan snel reageren en goed trappen, terwijl de andere traag, maar bijzonder sterk is. Daarnaast kun je elk personage naar je eigen voorkeur verbeteren door je verdiende ervaringspunten te gebruiken voor speciale aanvallen. Je levelt snel genoeg op doorheen de levels, zodat je nergens de indruk krijgt dat je moet ‘grinden’ om beter te worden. De wereld van Yakuza 4 zit vol verrassingen en belevingen. Als je even de tijd neemt om overal door te wandelen, kom je talrijke leuke dingen tegen zoals SEGA Sammy Pachinko-machines, hostesstrainingen, politieoproepen of rauwe materialen om je wapens te verbeteren. Het loont effectief de moeite om rond te lopen, want overal valt wel iets te beleven. Grafisch ziet de stad er heel mooi uit, wat op zich al uitnodigt om te verkennen.