Nieuws

Geldzaken groter surfgeheim dan porno

We zijn discreter over onze online-banktransacties dan over de pornosites die we bezoeken. Het is maar een van de opvallende conclusies uit een onderzoek van Microsoft.

Naar aanleiding van de lancering van zijn nieuwste browser, Internet Explorer 9, verrichtte Microsoft een onderzoek bij elfduizend surfers in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Enkele van de resultaten zijn opmerkelijk.

1. Veilig denken, onveilig doen
Surfers tonen een licht schizofreen gedrag. Meer dan twee derde (69%) van de respondenten geeft aan dat veiligheid en virussen hun grootste zorg vormen bij het online surfen. Maar tegelijk geeft zowat een derde (32%) van de surfers aan al wel eens iets te hebben gedownload waarvan ze wisten dat het er verdacht uitzag. Bij de tieners stijgt dit percentage fors. Maar liefst 57% van de surfers tussen veertien en zeventien jaar ziet er geen probleem in om bestanden te downloaden die er gevaarlijk uitzien.

2. Bang voor Big Brother en voor de vrouw
Zestig procent van de bevraagden vindt het geen leuke gedachte dat iemand de websites die ze bezocht hebben te zien kan krijgen. Vooral vreemden gunnen ze liefst geen inzage in hun surfhistoriek (68%), gevolgd door zoekmachines (42%). Wat de eigen partner betreft zijn mannen (36%) meer geneigd hun online-activiteiten te verbergen voor hun wederhelft dan vrouwen (25%). Ook hun online-aankopen houden mannen (36%) liever voor zich dan vrouwen (32%).

3. Discreter over bankzaken dan over porno
Wat het type sites betreft die mensen liefst geheimhouden, scoren de online-bankdiensten (62%) verrassend hoger dan pornosites (60%). Ook 34% van de vrouwen houdt liefst geheim dat ze pornosites hebben bezocht. Het bezoek van goksites houdt 20% van de bevraagden liefst geheim.

4. De toekomst is HD en 3D
Natuurlijk heeft iedereen hoge verwachtingen over surfen in de toekomst. Meer dan de helft van de deelnemers aan het onderzoek (57%) zou het liefst highdefinitionfilms willen zien, meer dan een derde (36%) droomt van online 3D-content. Voor het laden van video heeft nog net de helft (51%) geduld, maar voor het opladen van games en muziek daalt dit percentage tot respectievelijk 23% en 24%. Algemeen vindt 76% van de respondenten dat zelfs de kortste wachttijden tijdens het surfen onaanvaardbaar zijn.

5. Merk toiletpapier belangrijker dan browser
Microsoft kwam ook tot een (vooral voor hen) verbijsterende vaststelling: “Een kwart van de gebruikers blijkt meer tijd te spenderen aan het kiezen van een merk toiletpapier dan aan de keuze van hun internetbrowser”, vertelt Jean-Benoit Van Bunnen, onlineverantwoordelijke bij Microsoft Belux. “Dat betekent dat zij niet beseffen welke impact de keuze van browser kan hebben op hun surfervaring en onlineveiligheid.”

Dat Microsoft deze situatie mee in de hand heeft gewerkt door de browser te integreren in het besturingssysteem, werd hierbij al dan niet bewust uit het oog verloren.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business