Review: Asphalt 3D

Asphalt 3D is een racegame met een geweldige combinatie van veel auto's en parcours. Helaas wordt dit een beetje verpest door de stevige nadruk op het crashen van tegenstanders. Multiplayer is leuk, maar mist een online luik. Al bij al een toffe en snelle racegame met leuke circuits - zolang je de crashes kunt negeren.

Te veel crashes

Het is de tweede keer dat een Asphalt-game wordt gelanceerd samen met een nieuwe handheldconsole van Nintendo. Sinds de vorige Asphalt: Urban GT in 2004 op de Nintendo DS is er weinig veranderd. Asphalt 3D is een rasechte arcaderacer. De belangrijkste modus is Career, waar je doorheen veertien kampioenschappen van telkens vijf evenementen moet spelen. Races vinden plaats op circuits, verspreid over de belangrijkste bekende locaties. De essentie van het racen is het vullen van je boostmeter door stijlvol te racen, tegenstanders voorbij te steken of ze van de baan te rammen. Racen pur sang is het allerbeste deel van Asphalt 3D. Je snelt aan een rotvaart over elk parcours, terwijl je overal mee- en tegenliggers ontwijkt om rivalen in te halen. Strakke bochten kunnen al slippend worden genomen om je boostmeter te vullen. Heb je die helemaal gevuld, dan kom je in een zwarte omgeving terecht waar de randen van het parcours in rode en blauwe neon worden benadrukt. Het lijkt bijna geïnspireerd door Tron.
Helaas ligt de nadruk niet altijd op het racen. Je wordt vriendelijk verzocht om tegenstanders van de baan te rammen om extra punten te verdienen. Ook achtervolgingsraces vragen om het elimineren van een vast aantal tegenstanders. Op zich leuk, alleen pakt Asphalt 3D dit slecht aan. Telkens wanneer je een auto laat crashen, krijg je een replay ter bevestiging. Het gebeurt echter veel te dikwijls dat je een auto duidelijk laat crashen, maar jij zelf crasht terwijl de andere ontkomt. Heel vervelend, omdat het de vaart uit deze titel haalt. De rest van het spel speelt zo leuk en snel dat je liever het crashen wilt laten voor wat het is. Bij elke gewonnen race verdien je punten en geld. Zo kun je nieuwe wagens aankopen, opdrachten vrijspelen en upgrades verdienen. Lamborghini, Ferrari en Audi zijn maar enkele topmerken van een opvallend uitgebreid aantal auto’s voor een handheldconsole. De auto’s en circuits zien er heel goed uit en maken gebruik van het stereoscopische 3D-effect. Vooral de snelheid is indrukwekkend. In multiplayer kun je lokaal met maximum zes spelers racen. Hou er wel rekening mee dat je best gelijke auto’s kiest voor een race, want in multiplayer verschijnen enkel de vrijgespeelde auto’s uit elk spelers eigen Career. Helaas nog geen online multiplayer voor deze racetitel.