Review: Conduit 2

Conduit 2 is een must voor elke Wii-bezitter die van actie houdt. Toegegeven, het verhaal is saai en de actie soms herhalend, maar online schittert deze game als een van de betere Wii-games ooit.

Beter dan zijn voorganger?

Partygames zijn er in overvloed voor de Nintendo Wii, maar als we naar echte hardcore games zoeken, is het maar een magere oogst. Conduit was een verrassing voor de Wii, met een gemiddeld verkoopsucces. Omdat het aantal Wii-bezitters blijft stijgen, is het evident om deel twee toch te lanceren. First-person shooters en de Wii lijken een ideale combinatie, maar het aantal goede shooters zijn maar op een hand te tellen. Conduit 2 pakt het goed aan, door de gevoeligheid, snelheid en knoppencombinaties volledig aanpasbaar te maken. Zo kan iedereen zijn eigen speelstijl vinden. Het verhaal van Conduit 2 is niet bijster verrassend. Je pikt het avontuur op waar het eindigde in het origineel. Jij, Michael Ford, wordt opgejaagd door de slechterik John Adams en beiden belanden in een vortex. Adams wil nu nog meer kracht en plant een samenwerking met buitenaardse wezens. Aan jou om dit te voorkomen. Met andere woorden: je bent er voornamelijk voor de actie. Het avontuur duurt ongeveer een zestal uur, zonder al te veel verrassingen.
Ondanks dat het een Wii-titel is, ziet Conduit 2 er schitterend uit met vele hogeresolutietexturen, schitterende omgevingen en mooie beeldeffecten. De ontwikkelaar mag zich op de borst kloppen dat hij dit uit de Wii heeft weten te halen. Toegegeven, soms durft het spel wat van zijn ‘vlotheid’ te verliezen tijdens drukke scènes, maar niets ernstig dat het spelverloop belemmert. Ondanks de mooie graphics valt Conduit 2 snel in herhaling. Dit is niet goed, gezien de korte speelduur. De omgevingen brengen genoeg variatie, maar het spelverloop is steeds hetzelfde: dood alle vijanden, zoek de schakelaar, ga verder, geniet van de omgeving, dood alle vijanden. Die vijanden zien er trouwens allemaal ongeveer hetzelfde uit en reageren allemaal identiek. Enkel de eindbazen zijn om van te smullen: groot, sterk en boordevol tactiek. De eerste staat je zelfs al behoorlijk snel op te wachten, maar daarover verklappen we niets. Multiplayer is tegenwoordig bijna verplicht bij elke shooter. Conduit 2 bevat zowel offline, via splitscreen, als online multiplayer. Online zijn er verschillende modi zoals deathmatch, capture the flag… maar er ontbreekt iets nieuw, iets innovatief. Ondanks dat het online is, merken we opvallend minder problemen met de frameratio in multiplayer. Gelukkig, want het kan er soms behoorlijk hectisch aan toegaan. Een topper online.