Review: Brink

Brink zorgt voor een verfrissende aanpak voor de shooterveteraan die dacht het allemaal al eerder gezien te hebben. Het had alleen net dat tikkeltje beter afgewerkt mogen zijn.

Naadloze single- en multiplayerervaring

Op het eerste gezicht lijkt Brink op de zoveelste shooter in een tegenwoordig heel populaire postapocalyptisch setting. Het verhaal waarin machtsgroepen elkaar bestrijden om de laatste droge vierkante meters nadat het wateroppervlak een paar honderd meter steeg, mag je negeren. Brink is helemaal opgetrokken rond hectische vuurgevechten waarin een team stapsgewijs naar een eindobjectief toewerkt, terwijl het andere team hen dat tracht te verhinderen. Zo’n aanpak vraagt om samenspel en hoewel de game je voorziet in computergestuurde strijdmakkers, is het duidelijk gemaakt met het oog op online multiplayeractie.
Het aparte aan Brink is dat de grens tussen in je eentje spelen of met meerdere spelers, ei zo na verdwenen is. Dat betekent dat wie zijn pc of console online heeft hangen en alleen aan zo’n virtuele veldslag begint, gaandeweg computergestuurde mede- en tegenstanders ziet overgenomen worden door bezoekende spelers. Je hoeft de partij dus niet stil te leggen wanneer een nieuwe kandidaat speler zich aan- of afmeldt. En zo telt deze game nog een paar interessante nieuwigheden. Zoals de soepelheid waarmee je over het terrein manoeuvreert en de tactische opties die bepaalde krijgerklassen toelaten. Helaas schort er hier en daar nog te veel aan de technische uitvoering. Niet in het minst door het soms wraakroepende gedrag van de computergestuurde collega’s of vijanden. Jammer, want met een paar maanden extra polijstwerk had Brink een groots game kunnen worden.