Review: Bastion

Bastion is zo'n typische unieke game waarvan er maar enkele per jaar verschijnen. Een Xbox 360-downloadtitel die je verplicht moet spelen. Op 16 augustus verschijnt overigens de pc-versie van Bastion.

Onverwacht mooi

De visuele stijl van Bastion springt onmiddellijk in het oog. Schilderachtige taferelen, felle kleuren, warm contrast, het eerste half uur zal je ongetwijfeld vol verbazing genieten. Bastions wereld wordt letterlijk voor je voeten gevormd naarmate je verder wandelt. Het effect is leuk, maar bovendien weet je hierdoor ook nooit wat je te wachten staat. Een concept dat we graag willen terugzien, want het is interessant. Het verhaal is zowat het zwakste onderdeel van Bastion. Een onbekende ‘Great Calamity’ heeft heel je beschaving uitgeroeid, behalve jij. Je wordt wakker als The Kid en krijgt al meteen als taak om het Bastion te herstellen, een plaats waar iedereen had moeten samenkomen als er iets fout zou gaan. Tussendoor zijn er leuke cutscenes, maar het verhaal weet geen indruk te maken. Dat is gelukkig niet echt nodig, want er is meer dan genoeg motivatie om, zelfs meermaals, doorheen Bastion te spelen.
Om je mannetje te staan, krijg je een heleboel wapens die je gaandeweg kunt ontdekken. Dit kan gaan van een simpel mes tot een machinegeweer of vlammenwerper. Voor zowel de korte als lange afstand heb je verschillende wapens. De sterke kracht van Bastion schuilt in het bewerken van al die wapens. Doorheen elk level zijn er veel voorwerpen te verzamelen, voornamelijk met als doel je wapens te verbeteren of unieke eigenschappen toe te voegen. Bastion weet je te verrassen van begin tot einde. Je weet nooit wat er gaat komen en waarmee je het volgende level gaat vechten. Het eerste uur lijken al die opties nogal onduidelijk, maar voor je het weet, speel je het spel een tweede keer om alle extra upgrades vrij te spelen. Om maar te zwijgen over de uiterst verslavende minigames om wapens te testen.