Review: A Game of Thrones – Genesis

Tegen menselijke tegenstanders houdt dit real-time strategiespel net stand, maar verder is A Game of Thrones: Genesis zijn euro's amper waard.

Middeleeuws

Fans van zwaarden, monsters en ander fantastisch ongein kunnen weer een tijdje verder. Uit de smidsen van grootmeesters HBO rolt sinds dit voorjaar elke week een schitterende aflevering van ‘Game of Thrones’, een even donkere als lustige middeleeuwse fabel die zich afspeelt in de imaginaire wereld van Westeros. Eerst waren er de boeken, dan de reeks… en nu dus ook het spel. Opmerkelijk genoeg is A Game of Thrones: Genesis geen typisch actieavonturenspel dat even makkelijk op een console als pc draait, meer een heus, ‘Windows-only’ real-time strategiespel. Als koningin Nymeria en haar Rhoynar het rijk Westeros binnenvallen, is het aan elke lokale heerser om zich klaar te maken voor oorlog… of de juiste bondgenoten te kiezen.
Hoewel het spel op het eerste gezicht een eerder klassieke benadering gebruikt, merk je al snel dat A Game of Thrones: Genesis geen typisch oorlogsspel is. Meer nog, vechten is zowat de minst slimme manier om in dit spel te overleven. Net zoals in de boeken draait alles om diplomatie en economie, en grijp je pas naar de wapens als alle andere opties uitgeput zijn. Beloftes genoeg, maar jammer genoeg faalt het spel nogal heftig in het afwerkingsdepartement. De graphics ogen middeleeuws, de besturing lijkt nergens op en de intelligentie van je vijanden mag je nog een paar tienduizenden jaren terugzappen. Tel daar een reeks irritante afwerkingsfouten bij (waarom noemt elk kasteel "feudal home"?) en het absurd onbruikbare zoomlevel van de kaart, en de rekening is gemaakt.