Review: RAGE

Alleen het ontbreken van een competitieve multiplayermodus houdt RAGE van een perfecte score, maar dan nog scheelt het geen haartje.

Woeste woestenij

RAGE is de nieuwste topper van de beroemde spelontwikkelaar id Software, de ontwikkelaar die het first-person shootergenre zowat eigenhandig ter wereld bracht met oerklassiekers als Wolfenstein 3D, Doom en Quake. Deze nieuwste game speelt zich af in een godverlaten woestenij waarin de weinige overlevenden van een asteroïdeninslag zich moeten wapenen tegen mutanten, moorddadige bendes, psychopaten en een autoritair regime dat een intrigerende, maar vooral ongezonde interesse in jouw personage heeft. In deze postapocalyptische toekomst zoals die de makers van RAGE die schetsen, werkt wat rest aan de mensheid moeizaam aan de heropbouw van de beschaving. Kleine nederzettingen proberen te overleven in een woestenij waar barbaarse culten en milities met fascistoïde ideologieën geen competitie dulden. Jij speelt een van de weinigen die lang voor de ramp ingevroren werd en nu een eeuw na datum in deze gewelddadige wereld ontwaakt. RAGE is een shooter die je heel wat vrijheid geeft om aan je eigen personage en uitrusting te werken in een uitgestrekte, vrij te verkennen spelwereld.
Ooit in een ver verleden zetten de makers van RAGE dit genre met klassiekers als Wolfenstein, Doom en Quake op de kaart. En ze kunnen het nog steeds. Intense vuurgevechten en Hollywood-waardige spektakelscènes tegen vaak weergaloze achtergronden zijn eerder regel dan uitzondering. Het verhaal komt ietwat sloom op gang en overstijgt nooit dat van de betere B-film, maar dat is van ondergeschikt belang in deze vooral op actie gerichte trip. Van een praatje met een van de honderden, knap uitgewerkte personages die je op een vaak levensgevaarlijke missie sturen, tot de frequente, brutale confrontaties met de gepast oncomfortabel sluwe vijand, de onderdompeling is totaal. Zelfs de integratie van voertuigen, allesbehalve evident in een zichzelf respecterende shooter, zit goed. De coöperatieve modus laat toe om online samen met een andere speler zij aan zij door horden tegenstanders te ploegen. Ook hier schittert RAGE.