Review: Ace Combat – Assault Horizon

Ace Combat - Assault Horizon is een aangename verrassing; wat ons betreft, mag de Ace Combat-reeks nog enkele nieuwe afleveringen krijgen. Diehard fans zullen misschien een beetje teleurgesteld zijn; nieuwkomers aangenaam verrast dat ze deze game zo snel kunnen oppikken.

Andere richting

Flightsims zijn lastig te bespreken. Ze richten zich maar een heel beperkt publiek en veranderen zelden of nooit van speelstijl of insteek. De fans van de Ace Combat-reeks zullen moeten toekijken hoe Ace Combat – Assault Horizon toch een radicaal andere richting uitgaat. Meer cinema en meer spanning, maar pikken de fans dit wel? Het gebeurt zelden dat een flightsim een radicaal andere speelstijl aanneemt. Ace Combat – Assault Horizon doet dat zeker, maar niet al te drastisch. Het wordt niet opeens een strategiesim, maar het is wel verschillend genoeg om de hardcore fans van de reeks tegen de borst te stoten. Daarnaast kan het er wel voor zorgen dat een volledig nieuw publiek deze serie kan leren kennen. De grote nieuwe spelverandering is Dog Fight Mode. Je start een dogfight wanneer je gedurende een bepaalde tijd kort achter je tegenstander kunt vliegen. Van zodra er een groene cirkel in het beeld verschijnt, druk je de schouderknoppen in om de Dog Fight Mode te activeren. De camera trekt heel kort achter je vliegtuig en je hebt een minimale bediening over je vliegrichting. Het enige wat je moet doen, is je vizier goed richten en de vijand uit de lucht knallen. De camera beweegt en trilt naargelang het type wapen je gebruikt, allemaal om het richten te bemoeilijken. Het resultaat is een intens gevecht tussen beide gevechtsvliegtuigen dat mooi in beeld wordt gebracht. Wanneer je de vijand hebt uitgeschakeld, krijg je een mooie camerasprong naar het wrak en de duik dat het naar de grond neemt. Met voldoening.
De camera speelt een grote rol in Ace Combat – Assault Horizon. Naast de knappe visuele effecten worden gevechten zo duidelijk mogelijk weergegeven om de speler nog meer de indruk te geven middenin de actie te zitten. Dat lukt ook bijzonder goed; zelfs in de tussenfilmpjes kun je de camera besturen. Het is best mogelijk dat de eerste indruk van dit spel vervelend is, omdat de camera zo heftig kan reageren, maar na verloop van tijd komt de appreciatie en begrijp je waarom de ontwikkelaars dit hebben toegevoegd. Naast gevechtsvliegtuigen kun je ook gevechtshelikopters besturen. Die zijn lang niet zo realistisch uitgewerkt als de gevechtsvliegtuigen, maar je haalt er wel de nodige voldoening en plezier uit in de tussenmissies. Multiplayer is niet uitgebreid: er is een online co-op, Capital Conquest en Domination Mode. Allemaal vragen ze om samen te werken, maar de leukste online spelmodus blijft Deathmatch. Hierin krijgt de Dog Fight Mode nog meer aandacht. Net dat zou de fans dwars kunnen zitten. Zo’n cruciale vernieuwing zal altijd voor- en tegenstanders hebben, maar voor de nieuwkomers speelt het bijzonder leuk.