Review: Dark Souls

Je bent gewaarschuwd: Dark Souls is geen game voor wie snel opgeeft, maar dat maakt elke moeizaam bevochten overwinning er des te bevredigender op. Het is een taaie game, misschien wel een van de taaiste van de laatste jaren, maar het beloont de koppige aanhouder voor elke bovenmenselijke inspanning. Moge het geknars van de tanden aanvang nemen!

Reflexen en koud staal

Dark Souls is de spirituele opvolger van Demon"s Souls. Iedereen die deze game speelde, moet het sindsdien misschien met iets minder tandglazuur stellen, maar heeft er wel een onvergetelijke herinnering aan overgehouden. Bereid je opnieuw voor op een magistrale spelwereld die je tot aan de grens van de wanhoop zal drijven. Bereid je voor op een nieuw en intrigerend verhaal. Maar vooral: bereid je voor om te sterven – vaker dan je lief is. In dit actieavontuur met sterke rollenspelelementen speel jij een naamloze ridder. Met tactiek, reflexen en af en toe een stevige dosis geluk zoek, vecht en manoeuvreer je voorbij ontelbare gevaren. Soms is het de met boobytraps bezaaide omgeving die je naar het leven staat. Vaker nog heeft een tot de tanden bewapende ondode krijger, een gigantisch monster of een ander onsmakelijk lid van de fantasy-familie het op je bloed voorzien. De rollenspelelementen verzanden nooit in complexe menuschermen vol statistieken, maar beperken zich tot het uitrusten van je spelpersonage met alsmaar betere of beter aan de situatie aangepaste wapens en lichaamsbepantsering. Daarmee trek je door een uitgestrekte spelwereld die op zijn bewoners na eerder middeleeuws oogt dan fantasy, vol mistige moerassen en gigantische kastelen. Vaak kun je zelf je route kiezen, maar welke richting je ook inslaat, je mag er zeker van zijn dat je om elke hoek een dodelijke verrassing, een taaie tegenstander of een combinatie van beide te wachten staat.
Meer dan bij de meeste genregenoten steunt het vechten in Dark Souls op inzicht, positie en je reflexen. Hier moet ontweken, afgeweerd en gecounterd worden. Met enig geëxperimenteer kom je er vrij snel achter welke wapen- en toverspreukcombinatie best aansluit op je persoonlijke speelstijl en het gewenste resultaat scoort in de telkens weer verschillende levensbedreigende situaties. Sta je tegenover een onoverkomelijk monster, hang je console dan online. Dat laat je toe om in je eigen game tips van andere spelers te krijgen en te kijken hoe zij er wel in slaagden. Of wees er met gepast leedvermaak getuige van hoe een veel groter aantal spelers jammerlijk faalde. Uiteraard kun je zelf ook tips voor andere hulpzoekenden achterlaten. Hoe correct of misleidend die zijn, dat beslis je helemaal zelf. Die verraderlijke en misleidende tactieken laten zich ook toepassen in de meer directe competitieve multiplayermodi. Dat maakt die online beleving tot een ervaring die met geen enkele andere game te vergelijken valt. Offline of online, in Dark Souls telt elke prestatie om weer een stukje van je gameziel terug te winnen. Dark Souls is een rollenspel waarin statistieken belangrijk zijn, maar reflexen en tactiek doorwegen. En geduld, want je bent letterlijk nergens veilig in deze game en zoals beloofd, zul je meer dan je lief is naar een vorige savegame teruggedwongen worden.