Review: Dance Central 2

Dance Central 2 is een must voor elke Kinect-bezitter, en de belangrijkste reden om Kinect nu nog in huis te halen voor de feestdagen.

[related_article id=”161452″] Inclusief multiplayer

Het basisprincipe van Dance Central kun je eenvoudig samenvatten: dansen. Elk liedje heeft verschillende moeilijkheidsgraden, en afhankelijk van je danscapaciteiten weet je direct waar je moet beginnen. Rechts in beeld verschijnt een lijn met moves, die aangeeft wat je moet doen en welke bewegingen je moet volgen. Centraal in beeld staan drie dansers die de dansbewegingen perfect uitvoeren. Doe je het goed, dan word je per beweging beloond met een groene of witte cirkel onder de danser. Is de beweging slecht, dan krijg je een rode cirkel en worden foute bewegingen extra geaccentueerd op de lichaamsdelen van de dansers. Het idee is heel eenvoudig, maar de uitvoering een stuk moeilijker. Om tot hoge scores te komen, moet je ervoor zorgen dat je meermaals een groene of witte cirkel scoort om je multiplier hoog te houden. Een gemiddelde dansbeweging scoort een gele cirkel die je multiplier ongewijzigd laat. Met een rode cirkel daalt je multiplier met een punt. De choreografieën zijn van een hoog niveau, waardoor je echt wel wat moet kunnen dansen om hoge scores te krijgen. Heb je geen ritmegevoel, dan zal je dat hier moeten leren. Dance Central 2 heeft voor hen een speciale oefenmodus waarin je bepaalde bewegingen zoveel kunt herhalen als nodig. De game laat dan telkens zien met rode zones welke lichaamsdelen of bewegingen fout zijn. Ideaal voor de nieuwkomers die zich willen wagen aan hun eerste danspasjes.

De grote nieuwe toevoeging is zonder twijfel multiplayer. Voordien kon je ook al wel met z’n tweeën spelen, maar dan moest je halfweg de routine van plaats wisselen omdat Kinect maar een speler tegelijk kon herkennen. Ondertussen is dat probleem van de baan; je kunt nu met twee tegelijk dansen. Hiermee introduceert Harmonix ook de zogenaamde Dance Battles. Neem het op tegen je vrienden of tegen de computer. Het geeft heel wat voldoening als je in deze modi goed presteert. Het concept is ietwat vergelijkbaar met ‘So You Think You Can Dance’ van op televisie. Dance Central 2 voegt in feite niet veel nieuws toe, maar dat is ook niet echt nodig. Het origineel zat al zo goed in elkaar en met enkele kleine verbeteringen is deel twee nog net iets beter geworden. De lokale multiplayerfeature om met z’n tweeën te spelen is een welkome toevoeging. De vernieuwde playlist zit bomvol leuke liedjes. Bezit je ook de originele game? Dan kun je die liedjes importeren, tegen een vaste prijs, om je muziekbibliotheek nog indrukwekkender te maken.