Review: L.A. Noire – The Complete Edition

L.A. Noire is een geslaagd experiment dat zich zoals de meeste tv-detectiveseries best in korte spelsessies van twee à drie episodes per sessie laat genieten. Deze The Complete Edition maakt een topgame eindelijk speelbaar voor pc-gamers!

[related_article id=”160734″] Alles erop en eraan

L.A. Noire – The Complete Edition bewijst zich niet minder relevant en je krijgt er meteen een hele rist extra hoofdstukken en content bij. Enkele zaken die je nu ook mag oplossen zijn de ‘Nicholson Electroplating’-brandstichtingzaak en de ‘Reefer Madness’-zaak. Maar ook andere dingen, zoals de Badge Pursuit Challenge en alle wapens en outfits die als download beschikbaar kwamen na de release van de originele game zitten nu in deze volledige editie. De game laat zich nog het best vergelijken met een televisiedetectivereeks à la CSI met af en toe een stevige dosis actie. In een met zin voor historisch detail nagebouwd naoorlogs en al even historisch corrupt Los Angeles klim jij als Cole Phelps op in de rangen van de lokale politie. Je begint als geüniformeerde agent en lost in episodevorm zaak na zaak op. Dat begint met het onderzoeken van de misdaadscène, het verzamelen van bewijsmateriaal en het ondervragen van getuigen. Hoe goed je dat doet, bepaalt hoe snel je de uiteindelijke schuldige kunt aanwijzen.

Een revolutionaire, visuele technologie laat toe de lichaamshouding en mimiek van je gesprekspartners te lezen. Soms weet je dat ze liegen of iets achterhouden, maar enkel met door bewijzen gefundeerde reactie kun je hen tot de waarheid dwingen. Net zoals een aflevering van een politiedetective wordt de actie beperkt tot korte, maar intense vuurgevechten en (auto)achtervolgingen, maar de hoofdbrok van dit interactieve drama blijft gereserveerd voor het speurwerk. Het tempo ligt bijgevolg laag, maar vervelen doe je je nooit. L.A. Noire – The Complete Edition is overigens ook beschikbaar voor de PS3 en Xbox 360.