Review: Winter Stars

Winter Stars blaast koud noch warm. Sommige onderdelen zijn helemaal niet goed speelbaar, terwijl andere sporten toch best meevallen. Een zoveelste gemiste kans op van wintersporten een degelijke game te maken.

[related_article id=”160734″] Door het ijs gezakt

Dat klinkt erg interessant, maar we willen jullie toch meteen met de neus op de feiten duwen: Winter Stars is helemaal geen goed spel. Het idee achter deze game was wel leuk. De sporten zijn alleszins talrijk genoeg aanwezig: racen met sneeuwscooters, bobsleeën, downhill skiën, kunstschaatsen, biathlon, vrij skiën, schansspringen, paraskiën, curling en schaatsen zijn de wintersporten die hier aan bod komen. Meer dan genoeg materiaal om de gemiddelde wintersporter te doen watertanden en voldoende variatie om elke gamer op zijn wenken te bedienen – in theorie toch. Vanaf je eerste spelsessie kom je er snel genoeg achter dat de bediening rampzalig is. Als echte skifanaten wagen we ons aan die disciplines, en geen enkele reageert echt op onze bewegingen. Ofwel is de reactie te brutaal ofwel is ze veel te beperkt. Na tien minuten volharden geven we het op en proberen we de sneeuwscooterraces. Hier is de bediening nog rampzaliger. Soms, totaal uit het niets, verandert de sneeuwscooter brutaal van richting. Het is ons maar een keer gelukt om zonder problemen te racen.

Zijn er dan geen sporten die werken met de bewegingsgevoelige controllers van de Xbox 360, PlayStation 3 of Nintendo Wii? Jawel! Biathlon werkt behoorlijk goed. Zeker het onderdeel waar je je wapen moet richten werkt opvallend goed. Andere hoogtepunten zijn het schaatsen en curling. Het is niet allemaal kommer en kwel, maar sommige onderdelen duren wel echt lang. Biathlon duurt tot tien minuten, waar curling tot een kwartier duurt. Veel te lang voor een partygame. Om het voor iedereen toegankelijk te maken, introduceert Winter Stars de zogenaamde ‘Familiebediening’. Hier wordt niet je hele lichaam geregistreerd, maar enkel je handen en voeten. Veel eenvoudiger om te bedienen, maar het spel wordt daardoor ook wel een stuk gemakkelijker. Een leuke toevoeging, maar geen verplichte kost.

49gamesdeepnintendoontspanningplaystationps3silversportwiiwintersportx360xbox