Review: ModNation Racers – Road Trip

De kern van ModNation Racer - Road Trip is ontzettend goed, de bediening voelt perfect aan en online kun je alle PS3-inhoud downloaden van het originele ModNation Racers. De perfecte combinatie, maar het gebrek aan een degelijk online luik is jammer. Kijk je echter voorbij de aanraakfrustraties en is online geen must, dan is ModNation Racers - Road Trip een schitterende game waar je maanden zoet mee bent.

[related_article id=”160734″] Compatibel met PS3-versie

De PlayStation Vita kende bij zijn lancering een pak toptitels, waaronder ModNation Racers – Road Trip. Zeker voor de fans van het fantastische ModNation Racers op de PlayStation 3 is dit goed nieuws. En het wordt nog beter, want we kunnen jullie meteen geruststellen: deze Vita-versie is net zo uitgebreid als de PS3-versie en bovendien zijn ze compatibel met elkaar. Dat op zich is al een knappe verwezenlijking van Sony. De bediening voelt identiek aan als op de PS3 dankzij de stevige analoge stick op de PS Vita. In deze Road Trip zit ongeveer hetzelfde aantal racetracks als bij de PS3-game, maar we hebben nu het gevoel dat ze uitdagender zijn geworden, wat we alleen maar kunnen toejuichen natuurlijk. Online kun je op de PS3-versie ontzettend veel racetrackontwerpen vinden die gecreëerd zijn door gamers van over de hele wereld, en die kun je rechtstreeks importeren in ModNation Racers – Road Trip. Alle ontwerpen, van de karts tot de personages, zijn allemaal compatibel. Dat alleen al zorgt ervoor dat je niet snel bent uitgekeken op deze game. Grafisch zijn er overigens niet heel veel verschillen tussen de PS3-versie en PS Vita-versie, wat natuurlijk grotendeels te wijten is aan de cartoonachtige graphics van deze games.

Met andere woorden, de perfecte titel om bij je PS Vita te kopen, toch? Ja, maar dan moet je wel wat geduld oefenen, wat frustratie kunnen verwerken en leren leven met ontbrekende online multiplayerfeatures. De aanraakbediening doorheen de menu’s is absoluut niet intuïtief; om de haverklap moet je naar een bepaald symbooltje zoeken of ergens doorheen scrollen om iets specifieks te vinden. In plaats van de navigatie doorheen menu’s te versnellen, is de bediening met je vingers een ramp. Net wanneer je doorheen de menu’s bent geraakt, moet Road Trip voor elke race gemiddeld dertig tot veertig seconden laden. De laadtijden zijn dan ook dramatisch lang. Ten slotte valt er online bitter weinig te doen. Multiplayer lukt enkel lokaal met meerdere PS Vita’s of ad hoc. Online kun je strijden om de snelste rondetijden, maar daar zit ook een kink in de kabel. Heb je onderweg op de trein een knaltijd gereden, maar je bent niet verbonden met het internet, dan heb je pech. Die tijd kun je niet opslaan om later online te gooien. Leuk voor de 3G-toestellen, maar het logische verstand zegeviert hier niet.