Review: Mario Party 9

Niet elk van de meer dan tachtig minigames in Mario Party 9 is even geïnspireerd, maar omdat ze zelden meer dan een minuut in beslag nemen, is er behalve een slechte verliezer maar heel weinig dat de gezelschapsspelpret kan bederven.

[related_article id=”160734″] Sterrenjacht

Een Mario Party-game is het gezelschapsspel dat de bedenker van Ganzenbord had gemaakt als hij niet in de zestiende, maar in de 21ste eeuw leefde. Maximaal vier deelnemers kiezen een avatar uit het universum van de Nintendo-mascotte Mario en trekken daarmee over een kleurrijke, in vakjes opgedeelde route. Ze zitten letterlijk in het zelfde bootje, of liever auto, maar mogen beurtelings achter het stuur plaatsnemen. Er wordt met digitale dobbelstenen gegooid om te bepalen naar welk vakje het gezelschap mag oprukken, maar naast geluk zullen ook tactiek en behendigheid de eindwinnaar bepalen. Om de haverklap stuit je gezelschap op obstakels, uitdagingen en verrassingen. Sommige daarvan schroeven je puntentotaal op, andere probeer je liever met familievriendelijk sadisme op de nek van je medespelers te schuiven. Het levendige en interactieve speelbord dropt je ook met grote regelmaat in minigames. De ene keer speelt daarin de speler die aan de beurt is de hoofdrol, maar vaker nog worden alle deelnemers in deze behendigheid en/of denkspelletjes betrokken. Daarin schuilt meteen de grootste kracht van deze negende aflevering. Elke speler wordt op elk moment in het gebeuren betrokken. Net zoals elke speler kans maakt op de eindoverwinning. Wie deze game voor het eerst speelt tegen veteranen, zit amper een kwartier later al op kruissnelheid.

Weg zijn de cruciale en zeldzame grote sterren van vroeger; in plaats daarvan komen tientallen kleine sterren om alles spannender te maken. Je sterrenaantal kun je aandikken of verminderen op verschillende locaties op het speelbord, of tijdens minigames. Je moet trouwens niet meer wachten tot iedereen de dobbelsteen heeft geworpen om een minigame te starten. Ruim verspreid over het speelbord zitten talrijke minigames die tussendoor opstarten. De bijzonder uitgebreide collectie minigames is heel geslaagd. Iedereen kan hiervan genieten, of je nu een ervaren gamer bent of niet. Online multiplayer had leuk geweest, maar niets geeft nu eenmaal zoveel voldoening als op het laatste nippertje genoeg sterren te scoren en de teleurstelling/frustratie van je vriend/tegenstander in zijn of haar ogen af te lezen.