Review: The Darkness II

Gruwelijk, walgelijk, degoutant, verschrikkelijk, en toch zalig. The Darkness II slaat de nagel op de kop in de singleplayercampagne. Het verhaal is zo goed dat je voor minder schizofreen zou worden. Ideaal om je mentale weerbaarheid te testen.

[related_article id=”160734″] De laatste doet het licht uit

In de vorige The Darkness-game zagen we Jackie Estacado, de jonge huurmoordenaar voor de maffia, door een paar dramatische ervaringen gaan. Zijn jeugdliefde werd vermoord, zijn voormalige maffiafamilie keerde zich tegen hem en hij raakte bezeten door ‘The Darkness’. Uit deze duistere macht van bovennatuurlijke origine puurde Jackie gruwelijke wapens in zijn strijd tegen de gangsters, maar dat ging ten koste van een continu gevecht om de controle over zijn eigen lichaam en geest. Dat moorddadig partijtje touwtrekken met zijn innerlijke demonen schakelt in The Darkness II naar een hogere versnelling en ook hier wordt die strijd bemoeilijkt door horden tot de tanden bewapende vijanden van vlees en bloed. Jackie mag het dan wel tot een gevreesd en gerespecteerd gangsterfiguur geschopt hebben, hoge bomen vangen veel wind. En in Jackies wereld nog meer kogels. Jij bedient Jackie, die regelmatig de controle over zijn geest verliest. Zijn psychotische acties maken het verhaal verwarrend en tegelijk ook intrigerend. Je weet nooit wanneer hij het meent en wanneer je de echte Jackie speelt. In deel één heeft hij met lede ogen moeten toezien hoe zijn vriendin Jenny werd vermoord. Zij speelt nog steeds een dominante rol in deze game, maar dan in zijn hoofd. We gaan niet te veel details verklappen, want ook wij hebben een hekel aan spoilers.

The Darkness II vertelt een sterk, donker en volwassen verhaal, maar is bovenal een shooter. Een shooter als geen andere, omdat Jackie naast conventioneel wapentuig ook een bovennatuurlijk arsenaal kan inzetten. Naast een vuurwapen in elke hand manifesteert die Darkness zich als twee getande tentakels die vijanden kunnen vastgrijpen, obstakels uit de weg rammen of een stuk van het decor als mobiele dekking voor je uit houden. Let op, deze krachtige paranormale extra’s kun je enkel inzetten zolang Jackie zich in het donker of schaduwen bevindt. Het uitschakelen van lichtbronnen voegt een tactische laag toe aan de gevechten en laat een experimenterende speler toe om zijn tegenstanders op heel creatieve manieren uit de weg te ruimen. Met de stem van Faith No More-zanger Mike Patton als die onheilspellende Darkness en een grimmige visuele stijl die nauw aansluit op de geroemde gelijknamige comics.