Review: Virtua Tennis 4 – World Tour Edition

Virtua Tennis 4 - World Tour Edition blijft een degelijke tennisgame die net als vorig jaar ook op de PS Vita lekker speelt. Mits toevoeging van een degelijker online luik had deze game een vette ace geslagen.

[related_article id=”160734″] Arcade en realisme

Deze versie van Virtua Tennis 4 is nagenoeg identiek aan de PS3-versie van exact een jaar geleden. Zelfs grafisch vinden we er deze versie bijna even goed uitzien als op de PS3, wat een mooi compliment is voor de rekenkracht van de PlayStation Vita. Virtua Tennis staat meestal synoniem voor pure arcadetennis, maar deze versie durft de combinatie aan van realisme en arcade. Het resultaat is een eenvoudige game die je snel onder de knie hebt, maar voldoende diepgang heeft om je tot het uiterste te dwingen. De World Tour-modus biedt je de meeste speluren. Elk seizoen wordt gespeeld als een bordspel, met verschillende tegels als tornooien over de hele wereld. Je maakt progressie door middel van tickets in plaats van een klassieke dobbelsteen. Doorheen je avontuur kom je naast de competitie vele verschillende uitdagingen tegen: trainingen, wedstrijden voor het goede doel, exhibitiewedstrijden en winkelmogelijkheden. Vooral de exhibitiewedstrijden zijn leuk als je online speelt. Je vrienden of PS Vita-spelers die in de buurt zijn, verschijnen op het circuit. Hoe beter je speelt, hoe hoger het level van je speler klimt. En hoe hoger het level, hoe meer hij wint. Simpel, maar efficiënt.

Als extra voor deze PS Vita-versie kun je naast de knoppen ook het touchscreen gebruiken om bepaalde slagen met je racket te maken. Hoewel het idee wel leuk is, keren we toch snel terug naar de klassieke knoppencombinaties als we langere tijd willen spelen. In de World Tour-modus zijn er ook minigames waarmee je je technieken op een leuke manier kunt verbeteren. Initieel lukt dat ook, maar na de zoveelste verplichte minigame kan het vervelend worden. Ben je toch een fan van dit onderdeel, dan kun je naar hartenlust alle minigames opnieuw spelen buiten de World Tour-modus. Je kunt ook online spelen, maar de opties zijn redelijk gelimiteerd. Ranking-wedstrijden gooien je meteen in de strijd tegen een andere speler. Is er niet direct iemand beschikbaar, dan speel je tegen de computer tot er iemand beschikbaar komt. Naast willekeurige wedstrijden kun je natuurlijk ook online spelers naar eigen keuze kiezen.