Review: Sorcery

Sorcery heeft enkele sterke punten, maar een echte topper kunnen we het niet noemen. Sorcery is goed, maar niet goed genoeg om PlayStation Move aan te kopen als je dat nog niet hebt. Heb je het wel, dan is deze game zeker het overwegen waard.

[related_article id=”160734″] Move-vereist!

In dit toveravontuur kom je tegenover vervaarlijke tegenstanders te staan, moet je ingenieuze puzzels oplossen en zal je – als alles goed gaat – een in duisternis gehulde en gebroken wereld genezen. Om Sorcery te spelen, heb je de bewegingsgevoelige PlayStation Move-controller nodig. Die hou je in je hand als was het de krachtige toverstok van je magiër op het scherm. In geen tijd stuur je met de juiste beweging vernietigende spreuken richting vijanden, brouw je toverdrankjes en creëer je een pad voorbij eerst onmogelijke geachte hindernissen. Werp een muur van vuur op, transformeer jezelf in een magisch wezen of gooi je tegenstanders een ware storm op de nek. Wie creatief is met de spreuken en omgeving kan uitgroeien tot een tovenaar die opgewassen is tegen alles wat de sinistere vijand zijn richting uit stuurt.

Sorcery vertelt het verhaal van Finn, een tovenaarsleerling die zijn eigen weg gaat wanneer hij een krachtige toverstok vindt. Samen met zijn kat Erline gaat hij op pad om een (luchtig) avontuur te beleven. Sorcery richt zich met de gameplay zowel op jonge als volwassen gamers. Sommige dialogen en interacties hebben weinig meerwaarde voor volwassenen, maar die komen dan wel weer aan hun trekken tijdens de talrijke gevechten. Het draait allemaal om magie, en dat betekent dat je de Move-controller tamelijk actief moet bewegen. Alle natuurelementen kan je oproepen en de meeste kan je zelfs combineren met elkaar. Zo kan je bijvoorbeeld een tornado toveren en daarin een vuurbol gooien om een vuurtornado te creëren. De bediening is heel intuïtief, en wat veel belangrijker is voor actieve games, is de accuraatheid van de Move-controller. Sorcery is een van de betere Move-titels, het registreert die elke beweging nagenoeg probleemloos, op enkele uitzonderingen na. De magische wereld van Sorcery weet soms te verbazen, maar meestal volgt de teleurstelling snel. De meeste omgevingen zijn grauw en grijs, met af en toe een sprankeltje kleur. Hetzelfde wisselvallige design zien we ook terug in de vijanden. Omdat ze zelden een specifieke tactiek vereisen, gebruik je al snel op elke vijand steeds dezelfde magische spreuken. Gelukkig zijn er nog genoeg toverdranken te verzamelen om je personage te levellen, maar we missen toch wat variatie.