Review: DiRT Showdown

DiRT Showdown is een ideale game om je filefrustraties in een kwartiertje van je af te spelen. Het laat zich best online genieten, maar is niet de volgende in de overigens geweldige simulatiereeks die DiRT heet - zonder Showdown dus.

[related_article id=”160734″] Racen op maat

Rijd je rivalen met onsportief bumperwerk het decor in tijdens brutale races op verraderlijke circuits. Laat de adrenaline door je aderen gieren en de vonken van je koetswerk spatten wanneer je om de eerste plaats vecht in de demolition derby’s. Of haal het onderste uit het nieuwe besturingssysteem terwijl je de meest gestoorde slips en stunts uit je vierwielaangedreven pk-monster haalt in de Hoonigan Events. Het maakt dus niet uit of snelheid, een gezonde vernielzucht of stijl jouw ding is wanneer je een stuur en gaspedalen onder de vingers krijgt; weet dat DiRT Showdown je een uitdaging op maat bezorgt. Deze game gooit je dan wel achter het stuur van een – vaak vierwielaangedreven – voertuig, maar daar als eerste mee over de finishlijn rijden is lang niet altijd je voornaamste motivatie. Dat wil niet zeggen dat er niet geracet mag worden. Wie die ervaring zoekt, vindt voldoende brutale offroad-circuits om er zich de snelste en eventueel ook de minst sportieve op te tonen. Maar voor de diepere, realistischere race- en rallybeleving verwijst deze game graag naar zijn oompje dat het zonder die ‘Showdown’ in de titel moet doen en zich een rechtstreekse afstammeling van de gerenommeerde Colin McRae-reeks mag noemen.

Hier zijn het veeleer de nevenattracties van de motorsport die in de spotlight gezet worden. Stijl en destructie wegen net zo zwaar door als snelheid. Die stijl wordt opgetrokken in de Hoonigan Events, uitdagingen waarbij je een pk-monster met haast chirurgische precisie in en weer uit gecontroleerde drifts stuurt, obstakels ontwijkt en een gemotoriseerde versie van ballet en dressuur neerzet. Voor destructie moet je in de best aardige varianten op Demolition Derby zijn. Een kwestie van rammen en/of geramd worden, dat zelfs op het gezicht van de meest defensieve chauffeur nog een verbeten grijns tovert. Zeker als die achter het stuur van de competitie andere online spelers herkent.