Nieuws

Trends in 2012: mobiele machtsovername

In 2012 lijkt mobiele technologie het enige wat er nog toe doet in de IT-wereld. We zetten enkele grote overlappende trends op een rijtje die dit kroonjaar van de smartphone overheersen.

Laten we eens aftrappen met wat trefwoorden: HTML5, Windows 8, BYOD, appwinkel. Het is duidelijk dat het mobiel is wat de klok slaat in 2012. Niet alleen de consument, maar ook de zakelijke gebruiker wacht vol verwachting op de nieuwste ontwikkeling op het gebied van tablets en smartphones.

Trend 1: Meer discipline
Toen Apple vijf jaar geleden op de proppen kwam met de iPhone brak een nieuw tijdperk aan voor consumenten. Smartphones waren niet langer de speeltjes van vooruitstrevende zakenlui, maar werden een gebruiksvoorwerp der gebruiksvoorwerpen.

[related_article id=”158256″]

Als er een ding is dat de concurrentie in de tussentijd heeft geleerd van het razend populaire Apple-toestel is dat controle over elk aspect van je creatie een belangrijk wapen is om nieuwe klanten te trekken en bestaande te behouden.

Terwijl Apple zowel op het gebied van hardware als software alles zelf heeft ontwikkeld, hebben concurrenten als Google en Microsoft er in het verleden voor gekozen om samen te werken met vooraanstaande hardwarebedrijven als Samsung, Dell en Asus.

Microsoft wil dat Windows 8 een succes wordt en bouwde dan zelf maar een tablet om zijn kracht te demonstreren

Maar groot was de verrassing toen Microsoft onlangs twee eigen Windows 8-tablet uit de hoge hoed toverde, waarvan een feitelijk kan worden beschouwd als een lichtgewicht vervanger van een werklaptop, maar dan wel een met vouwbaar toetsenbord en aanraakscherm.

Ook Google beseft steeds meer dat het ontwikkelen van een mobiel besturingssysteem als Android niet voldoende is om zijn koppositie te behouden op de mobiele markt. De zoekmachine introduceerde dit jaar zijn eerste eigen merktablet, de Nexus 7, nadat het jarenlang dit werk had overgelaten aan zijn hardwarepartners. En volgens geruchten gaat het een hele lijn Nexus-smartphones ontwikkelen, waarbij het de specificaties van deze toestellen strak onder controle houdt.

Alles geregeld
Consumenten kiezen steeds vaker voor een toestel dat hen de meest optimale ervaring biedt. Vooral Android had in het verleden problemen met goedkope toestellen die door crashes en slecht werkende apps een slechte reputatie gaven aan het hele platform.

Microsoft heeft duidelijk geleerd van deze fouten en stelt strenge eisen aan bedrijven die toestellen willen maken met Windows Phone en het aanstaande Windows RT, de tabletvariant van het aanstaande Windows 8.

Zo kreeg HTC nul op het rekest toen het aanklopte bij Redmond om een Windows RT-tablet te mogen maken. Hoewel bronnen rondom de zaak de weigering vooral toeschreven aan ‘het gebrek aan ervaring’ dat HTC heeft met de bouw van tablets, speelt ook softwaredesign een rol.

Eigen inbreng taboe
HTC heeft bij Android-toestellen de neiging een eigen softwarelaag bovenop de standaardinterface te bouwen om de winstmarge te vergroten en Microsoft is niet gediend van dit soort aantasting van de gebruikerservaring van zijn platform.

Dus de grote techbedrijven halen steeds meer de teugels aan en breiden daarnaast hun werkterrein steeds verder uit. Eigenlijk elke vorm van entertainment is wel te vinden in hun appwinkels en met de komst van een betere Apple TV en Google TV zal ook televisie worden toegevoegd aan het gamma.

In 2012 delen de softwaremakers de lakens uit, als ze niet al zelf hun eigen producten bouwen. We vragen ons af wat traditionele bouwers van hardware in 2013 gaan doen om terug te slaan.

Trend 2: Comeback van het web
“Daar is een app voor.” Een gevleugelde uitdrukking in 2010, maar mobiele applicaties zijn nu zo algemeen geaccepteerd dat het een dooddoener is geworden.

Steeds meer activiteiten waar je vroeger een desktopcomputer voor nodig had, hebben hun weg gevonden naar mobiel. Nu mobiele toestellen daarnaast steeds krachtigere processoren en hoge schermresoluties in huis hebben zijn grafisch ontwerp, muziekproductie of videobewerking niet langer uitsluitend activiteiten die je aan het bureau gekluisterd houden. 

Keerzijde van de app
Maar mobiele apps brengen ook veel nadelen met zich mee. Hun voortdurende honger naar nieuwe updates is een veelgehoorde klacht, maar ook het feit dat apps opgesloten zitten achter de muren van appwinkels kan voor problemen zorgen.

Want veel ontwikkelaars halen hun neus op voor het ene mobiele platform, waardoor je soms verplicht bent voor een specifieke telefoon en de bijbehorende huisregels te kiezen. Vooral Windows Phone-gebruikers zitten op dit moment met dat probleem, maar ook BlackBerry- en Symbian-gebruikers lijden onder chronisch apptekort.

Vaak spelen winstcijfers een belangrijke rol in de beweegredenen van appmakers voor een bepaald platform te kiezen, maar ook ontwikkelkosten spelen een belangrijke rol. Het Android-platform is bijvoorbeeld een nachtmerrie voor ontwikkelaars, vanwege het reusachtige aantal verschillende toestellen, allemaal met hun eigen schermgroottes en specificaties.

Een website die dienst doet als volledig interactief online stripboek. Dit Tron-project van Disney is maar een voorproefje van wat ons te wachten staat.

Daar komt HTML5 om de hoek kijken, een radicale vernieuwing van de standaarden waarmee het internet geschreven is. Niet alleen biedt HTML5 het voordeel dat externe plug-ins als Adobe Flash of Apple Quicktime overbodig worden, maar de nieuwe HTML is ook uitstekend geschikt om applicaties en games mee te schrijven.

Een groeiende groep bedrijven gebruikt HTML5 al om de restricties van de afzonderlijke appwinkels te ontwijken. Zo lanceerde Nokia een HTML5-navigatiesite en heeft de Mozilla Foundation zelfs al een complete appwinkel geopend die open HTML5-apps aanbiedt.

Verwarrend
We verontschuldigen ons voor het feit dat we de termen ‘website’ en ‘app’ zo losjes door elkaar gebruiken, maar in feite zijn HTML5-sites net zo functioneel en veelzijdig als de huidige generatie mobiele apps.

Omdat HTML5 echter een open standaard is en je alleen een ondersteunde mobiele browser nodig hebt, kun je als ontwikkelaar in een klap een grote groep gebruikers gebruiken. Bovendien is het schalen van HTML5-apps naar verschillende schermformaten speels eenvoudig, waardoor zowel desktopcomputers als smartphones op de wenken bediend kunnen worden.

Het gros van de nieuwe lichting HTML5-apps hoeven we zeker nog niet dit jaar te verwachten en het is nog volstrekt onduidelijk hoe bedrijven als Facebook, Google en Apple met HTML5 zullen omspringen.

Alleen al het feit dat Facebook een HTML5-app bouwde binnenin een iOS-schil en dat het eindresultaat tergend traag is, toont aan dat er nog veel werk aan de winkel is.

Desondanks staat het nu al vast dat het wereldwijde web een flinke comeback maakt dankzij deze familie standaarden.

Trend 3: Navigatie is dood, leve de navigatie
Wist je dat je ook kunt bellen met smartphones? De meeste mensen gebruiken hun Android-toestel, iPhone of Windows Phone voor e-mail, mobiel surfen, spelletjes, werk en pikken af en toe een filmpje mee. Dus waarom zou je eigenlijk nog een navigatietoestel in de auto hebben, als je dat net zo goed kunt met een app op je smartphone? 

Veruit een van de belangrijkste aankondigingen van Apples nieuwe mobiele platform iOS 6.0 was de introductie van een eigen kaartsysteem.

Het is een teken aan de wand dat, met de introductie van iOS 6.0 voor iPhone/iPad nu elk groot mobiel besturingssysteem op de een of andere manier begeleide navigatie voor in de auto (of te voet) aanbiedt.

Navigatiefabrikanten hebben duidelijk te lijden onder deze trend, helemaal nu autofabrikanten steeds vaker hun nieuwe modellen uitrusten met ingebouwde gps.

Hoewel we zelfstandige navigatietoestellen zeker nog dit jaar niet van de markt zien verdwijnen, lijkt zijn lot toch bezegeld. De integratie van navigatie in slimme mobiele toestellen is echter uitstekend nieuws voor de gebruiker.

Zij krijgen naast routeinformatie steeds vaker de beschikking over handige aanvullende informatie, zoals nabije horecagelegenheden, tankstations, of bioscopen, aangevuld met gebruikersrecensies die hen helpen een keuze te maken. Het wordt voor bedrijven steeds meer van belang om te worden vermeld via dit soort extra informatielagen. Je klanten hoeven immers maar in de buurt te zijn om je te ontdekken.

Lopen we in de toekomst allemaal rond met een bril die realiteit en het internet naadloos in elkaar doet overgaan? Google wil met het Glass-project bewijzen dat het mogelijk is.

En dat is nog maar het begin. Als het aan Google ligt, moet je binnen een paar jaar kunnen rondlopen met een interactieve bril, die het internet en de echte wereld naadloos doet samensmelten. Dit product, Google Glass, moet ergens in 2014 al in de winkel liggen, maar tot die tijd kun je tot op zekere hoogte de echte wereld al met het internet combineren.

De Nederlandse app Layar specialiseert zich in Augmented Reality, wat inhoudt dat het interactieve elementen aan de wereld toevoegt als je door de lens van je smartphonecamera kijkt. Zo kun je sinds kort in de boekhandel een interessante titel voor de camera houden en die dan rechtstreeks bestellen bij de lokale webwinkelier Bol.com.

Navigatietoestellen zijn dus een tussenstation, maar interactieve kaarten hebben wat ons betreft de toekomst.

En tenslotte: Mobiele trends voor later

Betalen met je smartphone
Een broodje kaas betalen via de mobiele telefoon. Het klinkt geweldig, maar voordat de benodigde technologie gemeengoed is, zijn we weer een paar jaar verder.

Slechts een van de vondsten van betaaldienst PayPal om mobiele toestellen in een portemonnee te veranderen.

Bedrijven als MasterCard, Google en PayPal en Square timmeren stevig aan de weg met online betaaldiensten die biljetten en munten geheel overbodig moeten maken. Maar dan zal eerst voldoende hardware in omloop moeten zijn om dat ook mogelijk te maken.

Zo is de draadloze standaard Near Field Communications (NFC) nog maar beschikbaar op een beperkt aantal (dure) smartphones. Vergeet ook niet dat de retailsector nog warm gemaakt moet worden voor het aanbieden van digitale betaalmiddelen.

Onderzoeksbureau Gartner verwacht daarom dat mobiel betalen pas tegen 2015 ergens op begint te lijken.

Mobiele malware
Securitybedrijven houden ons al tien jaar voor dat een vloedgolf mobiele malware ons op elk moment kan overspoelen, maar ondanks alle dreigende verhalen zitten we nog altijd te wachten op de eerste grootschalige uitbraak op een mobiel platform.

We willen zeker niet beweren dat malwareschrijvers niet zitten te broeden op een uitstapje naar de tablets en smartphones en we hebben zeker al demonstraties gezien van duivels slimme mobiele malwarevarianten die geld wegsluizen via dure betaalnummers of logingegevens roven.

Maar zolang mensen niet massaal beginnen te betalen via hun mobiele toestellen (zie boven) zal ook de mobiele invasie nog wel even uitblijven.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business