Wetenschappers drukken oogcel af met inkjetprinter

Britse wetenschappers drukken twee types oogcellen af met een inkjetprinter. Op den duur hopen ze hiermee beschadigde netvliezen te repareren.

Britse wetenschappers van de University of Cambridge hebben een nieuwe mogelijkheid ontdekt van inkjetprinters. De onderzoekers printten twee type cellen van het zenuwstelsel van de netvliezen van volwassen ratten.

Ganglioncellen zenden informatie uit het oog naar de hersenen. Gliale cellen beschermen en ondersteunen de neuronen. De geprinte cellen groeiden normaal en bleven gezond in een kweek.

[related_article id=”160734″]

Zenuwstelsel
“Onze studie laat zien, voor het eerst, dat cellen afkomstig uit het centrale zenuwstelsel van het oog geprint kunnen worden met een piëzo-elektrische inkjetprinter”, vertellen Keith Martin en Barbara Lorber. Beiden werken voor de John van Geest Centre for Brain Repair aan de University of Cambridge.

Hoewel het pas voorlopige resultaten zijn, hebben Martin en Lorber goede hoop de nieuwe techniek in de toekomst te gebruiken. “Er is nog heel veel werk te doen. Ons doel is deze techniek verder te ontwikkelen zodat zij in de toekomst ingezet kan worden bij het repareren van het netvlies.”

Ingewikkeld proces
“Om een vloeistof goed af te drukken met een inkjetkop heb je heel weinig speelruimte”, weet Wen-Kai Hsiao, een van de betrokken wetenschappers. “Eigenschappen als viscositeit en de oppervlaktespanning komen heel nauwkeurig. Het toevoegen van cellen aan de vloeistof maakt het proces nog ingewikkelder.”

Op het moment dat de piëzo-elektrische inkjetprinter de cellen door de spuitmond met een zeer kleine diameter voert, wordt een elektrische puls toegepast.

De wetenschappers hebben de resultaten gepubliceerd in het tijdschrift Biofraction. Het plan is om het onderzoek verder uit te breiden naar andere cellen van het netvlies.