Nest-topman Tony Fadell geeft meer duidelijkheid over de privacy van zijn gebruikers, nu Google de maker van slimme thermostaten in handen heeft.

Advertentie

De overname van Nest door Google ging vorige week niet onopgemerkt voorbij. Niet alleen heeft de internetreus maar liefst 3,2 miljard dollar op tafel gelegd voor de maker van slimme thermostaten, er rezen onmiddellijk ook vragen over de gevolgen voor de privacy van gebruikers.

Bij zijn eerste publieke optreden sinds de overname, maakte Nest CEO Tony Fadell van de gelegenheid gebruik om meer duidelijkheid te scheppen. Fadell was te gast op de DLD-conferentie in Munchen en sprak er over de samenwerking tussen Google en Nest.

[related_article id=”158578″]

Nadat het nieuws van de overname bekend raakte, ontstond de vrees dat Google de gebruiksgegevens van Nest zou gaan inzetten om een nog meer volledig profiel van zijn gebruikers te kunnen opstellen voor advertentiedoeleinden.

Nest zei vorige week nog dat er niets zou veranderen aan de manier waarop het met gebruiksgegevens omgaat, maar Fadell kwam daar later al op terug en moest toegeven dat het niet uit te sluiten is dat Google het privacybeleid herbekijkt.

Fadell benadrukt wel dat alle nieuwe veranderingen aan het privacybeleid volledig transparant zullen gebeuren en volgens het opt-in-principe. Vandaag worden de gegevens enkel door Nest zelf gebruikt om de producten te verbeteren. Wanneer er wijzigingen aan het beleid worden doorgevoerd, zullen gebruikers zelf eerst toestemming moeten geven om hun gegevens voor andere doeleinden in te zetten.