Op de snelweg rijden kon hij al, maar nu is de Google Car ook in staat om zijn weg te vinden in druk stadsverkeer.

Naast parallel parkeren is rijden in druk stadsverkeer waarschijnlijk de grootste uitdaging voor elke chauffeur, beginnend of gevorderd. Ook Google beseft dat. Daarom sleutelde het bedrijf de laatste maanden flink aan zijn zelfrijdende auto, zodat deze ook in de stad kan functioneren.

Op zijn blog onthult het bedrijf dat zijn project met autonome auto’s dan ook een volgende fase is ingegaan. De robotauto’s rijden voortaan ook rond in de straten van Mountain View, de thuisbasis van Google. Ze hebben daar al een paar duizend kilometer afgelegd.

 

Nooit moe, altijd alert
De software van de auto kan nu honderden objecten detecteren: voetgangers, bussen, een stopbord dat wordt opgestoken door een klaar-over, een fietser die gebaart dat hij de straat wil oversteken… De auto kan die allemaal tegelijk in de gaten houden, iets wat een mens nooit zou klaarspelen. En hij wordt ook nooit één seconde moe en laat nooit zijn aandacht verslappen.

Op het dak van de wagens staat een systeem met 64 lasers die de omgeving 360 graden scannen. Dat is een van de manieren waarop de centrale boordcomputer data binnenkrijgt. Daarnaast is er een gewone camera op de wagen geïnstalleerd en uiteraard een gps-systeem.

Volgens Google is het algoritme dat de auto aanstuurt in staat om de chaos op straat te voorspellen. De software kan zo op alle mogelijke en onmogelijke scenario’s reageren.

Kleine verbeteringen
De nieuwste ontwikkelingen bij Google kunnen druk op de ketel zetten bij andere autofabrikanten, om ook hun auto’s deels te automatiseren en veiliger te maken. Paul Mascarenas, CTO van Ford, heeft al aangegeven dat het ontwikkelingsproces voor dit soort zaken echter erg traag gaat en dat het meer een kwestie is van kleine, bijkomende verbeteringen en niet van één nieuwe, grote uitvinding.

Ook Google geeft toe dat zijn werk nog lang niet klaar is. Er zijn nog een hele hoop problemen die het bedrijf moet oplossen. Zo kan de auto bijvoorbeeld nog maar in een klein deel van Mountain View rijden en niet door de hele stad. Toch is het bedrijf er rotsvast van overtuigd dat een volledig zelfsturende auto er zal aankomen.