Zeven uitdagingen voor de iWatch

Er zijn al diverse smartwatches op de markt, maar nog geen enkele heeft het tot de mainstream weten te schoppen. Als Apple dit wel wil bereiken met de iWatch moet het bedrijf een aantal uitdagingen zien te overwinnen.

Volgens de altijd draaiende geruchtenmolen is Apple bezig met de voorbereiding van de langverwachte iWatch. Hoewel we officieel nog niks weten over dit mythische apparaat, wordt algemeen aangenomen dat de horloge een 2,5 inch scherm krijgt, de techniek om draadloos op te laden en een hartsensor. De draagbare gadget kan al zo vroeg als oktober in de schappen liggen.

Apple is al meer dan tien jaar bereid om een gok te nemen bij het ontwikkelen van apparaten. Dat begon met de iPod en is doorgegroeid naar de iPad. Met de iWatch zal dat niet anders zijn.

[related_article id=”158256″]

Er zijn meerdere voorbeelden van smartwatches op de markt – denk aan de Pebble of de Samsung Galaxy Gear – maar nog geen enkele heeft het tot mainstream weten te schoppen.

De uitdaging voor Apple is om dit wel voor elkaar te krijgen. Lukt ze dat? Wanneer het bedrijf hier voor gaat moet het een aantal uitdagingen zien te overwinnen.

1 – Levensduur accu
Een van de uitdagingen bij elk draagbaar apparaat is de balans tussen de accuduur en de grootte van de gadget. Hoe kleiner het apparaat, hoe groter de problemen.

Een van de grootste irritaties van de huidige generatie smartwatches is de zeer beperkte accuduur. Wanneer je een standaard digitaal horloge koopt verwacht je dat de batterij minimaal een jaar meegaat. Als dat niet lang genoeg voor je is kun je altijd nog kiezen voor een model dat op zonne-energie werkt. Maar een Pebble of Gear moet je elke paar dagen opladen.

Je vraagt je misschien af wat het verschil is tussen het opladen van je smartphone of tablet en het opladen van een smartwatch. Dit komt neer op simpelweg eraan denken. In mijn leven heb ik al een paar draagbare gadgets gehad. Nadat de eerste blijdschap verdwenen is, vergeet je het een keer aan te doen. Een paar maanden later vind je het apparaat terug op een stoffige plank of achterin een rommelige la.

2 – Duurzaamheid
Apple maakt goede producten, maar het bedrijf staat niet bekend om het maken van duurzame producten in de trant van hoe lang ze meegaan. Laat een iPhone of iPad op de grond vallen en hij breekt in honderdduizend stukjes. Laat het in het water vallen en het apparaat verdrinkt.

Een iWatch moet veel duurzamer zijn en tegen een stootje kunnen. Het moet tegen zweet kunnen, maar ook water, stoten en vallen. Dit gaat veel vaker voorkomen dan bij elk willekeurig ander product van Apple. 

Na al dat misbruik moet het horloge er nog steeds goed uit zien. Niet net zoals mijn FitBit, dat na een paar weken dragen een grote rotzooi was.

3 – Siri
Een manier voor Apple om de interface van de iWatch heel veel eenvoudiger te maken voor de gebruikers is het implementeren van Siri, maar dan is het horloge wel voor honderd procent afhankelijk van een iPhone of een iPad. En een verbinding met het internet.

4 – Opties
De iWatch kan niet zomaar de functionaliteiten van een iPhone of iPad naar je pols brengen. Het kan meer te berde brengen, veel meer.

Gezondheid en fitheid zijn logische categorieën, maar de kracht van Apple is juist dat het een breed publiek aanspreekt. Van muziekliefhebbers tot fitnessfanatiekelingen tot zakenlui.

5 – Stijl
Ga op Amazon op zoek naar "digitaal horloge" en je vindt meer dan honderdduizend producten. Verklein dat door alleen horloges voor mannen of alleen voor vrouwen weer te geven en er blijven er nog steeds enkele duizenden over. En ze komen in allerlei soorten, maten en kleuren.

Het is iets dat stijl heet. En uitkomen met één enkel product – of zelfs een reeks producten – om de massa aan te spreken is niet makkelijk. Zeker wanneer het gaat om een product als een horloge, dat je draagt zodat iedereen het kan zien.

Een ander probleem is het ontwerpen van een apparaat dat net zo goed thuis is in de sportschool als op het werk als op een feestje. Dat is een moeilijke beslissing, maar als Apple wil dat de iWatch aanspreekt en gebruikt blijft worden, moet het bedrijf iets ontwerpen dat mensen niet snel afdoen.

6 – Prijs
Smartwatches zijn – tot nu toe – afhankelijk van smartphones en tablets, maar met prijzen tussen de 200 en 250 dollar zijn het geen apparaten die je zomaar even voor erbij koopt.

Hoewel ik mezelf geen enkele veronderstelling maak dat Apple met een budgetproduct komt – dit is een bedrijf dat voor simpele kabels al 20 dollar vraagt – mag de prijs niet buitensporig zijn. De Pebble Steel kost 250 dollar, de iPad start bij 399 dollar.

Hoe enthousiast Apple zijn producten ook prijst, ik kan me niet voorstellen dat de iWatch meer dan 300 dollar gaat kosten.

7 – Ecosysteem voor apss
Kun je op de iWatch apps draaien van derde partijen?

Apps staan centraal in het hardware ecosysteem van Apple. Het is moeilijk voor te stellen dat de iWatch geen ondersteuning krijgt voor apps van derden. Apple krijgt het hoe dan ook nog zwaar om ontwikkelaars te overtuigen om het nieuwe platform te adopteren terwijl er elders laaghangend fruit is.

Tegelijkertijd kan Apple het risico niet nemen om geen ondersteuning te bieden. Het risico dat het bedrijf dan loopt is dat potentiële kopers eerst de kat uit de boom kijken en een jaar wachten tot er een vernieuwde versie verschijnt.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

TechPoll

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business