Instagram noemt zijn nieuwe foto- en videoapp Bolt. Tot grote ontzetting van een kleine ontwikkelaar die ook Bolt heet.

Advertentie

Instagram treedt in de voetsporen van Snapchat met een splinternieuwe app. De applicatie, die de naam Bolt krijgt, laat gebruikers snel en eenvoudig foto’s en video’s naar hun vrienden sturen. Door het scherm ingedrukt te houden neemt de app multimedia op. Zodra je het scherm loslaat, wordt de opname gedeeld met één of meerdere vrienden. “Zo kunnen ze de wereld door jouw ogen zien”, klinkt het in de omschrijving van de applicatie.

Een foto verwijdert zichzelf niet automatisch zoals bij Snapchat, maar de ontvanger kan zijn afbeeldingen evenmin eeuwig bijhouden. Door een beeld of filmpje weg te swipen verwijdert de verzender het van alle toestellen. In schril contrast met Instagram zijn alle beelden die je met Bolt verzendt onbewerkt.

 

Bolt is niet de eerste app die moet concurreren met Snapchat. Facebook lanceerde eerder al Slingshot, een applicatie met gelijkaardige intenties.

Start-up

Bolt geniet voorlopig een kleinschalige lancering in Nieuw Zeeland, Zuid-Afrika en Singapore. De app zal pas naar Europa komen als Instagram zich ervan heeft vergewist dat alle plooien zijn gladgestreken. Tijd genoeg dus om de naam nog te veranderen, aldus een kleine start-up uit San Francisco in de VS.

Die start-up, die een app ontwikkelt om te sms’en en te bellen via data zodat je enkel nog een datasimkaart nodig hebt, heeft ook de naam Bolt. “We weten dat Bolt een geweldige naam is,” klinkt het in een open brief van het bedrijf aan Instagram, “omdat we hem vorig jaar zelf kozen toen we begonnen aan de ontwikkeling van onze app. Vanaf dat moment werkten we erg hard om Bolt op te bouwen tot de merknaam die het vandaag is. Vernietig die moeite alsjeblieft niet.” De app van de start-up werd intussen al meer dan 50.000 keer gedownload in Googles Play Store en heeft een degelijk gevolg.

Rechtszaak

Het originele Bolt wil geen juridische strijd aangaan met Instagram. Het bedrijfje herinnert de grote concurrent eraan dat ook Instagram niet zo lang geleden een kleine start-up was. “Ik weet dat jullie niet vergeten zijn hoe moeilijk het is om iets te maken van niets. Beeld je in hoe het gevoeld zou hebben als Google, Apple of Facebook in 2011 een fotodienst gelanceerd had met de naam Instagram”, aldus CEO Andrew Benton.

Het is nog maar de vraag of Instagram oren zal hebben naar de smeekbede van het originele Bolt. Een wereldwijde lancering zou niet meer veraf zijn. Wanneer de app naar Europa komt, en onder welke naam dat dan zal zijn, blijft nog even afwachten. Bolt, onder welke naam dan ook, zal compatibel zijn met Android en iOS.

Advertentie