Nieuws

Vyuu: de Youtube voor virtual reality

Binnenkort stap je midden in een spectaculaire ervaring naar keuze dankzij vyuu. Vyuu.com wordt volgens de makers het equivalent van Youtube voor virtuele realiteit, en dat is een veelbelovend concept.

Virtual reality maakt een doorbraak mee. Geïnspireerd door de Oculus Rift werpen steeds meer mensen zich op het fenomeen, en met goede reden. De technologie om een rudimentaire VR-ervaring te creëren is vrij eenvoudig, maar de resultaten spreken tot de verbeelding.

Samsungs VR-headset, de bril van Archos, de Durovis Dive en Google Cardboard: allemaal maken ze een heus VR-toestel van je smartphone. Helaas is VR, op de Oculus na, vooral een leuke gimmick. Een gimmick met het potentieel veel meer te worden, zoals The Immex Company uit hartje Antwerpen besefte.

[related_article id=”160734″]

Op de motor in de Tour de France
Het ontbreekt virtual reality nog aan content, en The Immex Company plant om daar een mouw aan te passen met de introductie van vyuu.com: ’s werelds eerste community voor het delen van video’s en foto’s waar je in kan stappen. Het bedrijf is naar eigen zeggen op een missie om de Youtube van de virtuele realiteit in het leven te roepen, en midden december start de bèta.

Met vyuu.com stap je in de film, in de plaats van er passief naar te kijken. De voorbeelden die de ontwikkelaars aanhalen klinken alvast spectaculair. Stel je maar eens voor dat je boven de Grand Canyon kan vliegen, en kan rondkijken naar waar je wil. Of misschien kijk je liever met eigen ogen naar Boonen en Cancellara tijdens de Tour de France, net alsof je zelf achteraan op de motor zit.

Het succes van vyuu zal vooral afhangen van de content die het platform kan bemachtigen. Als het platform zo spectaculair kan worden als de makers suggereren zal het enthousiasme ongetwijfeld volgen. In een persbericht stelt The Immex Company dat alvast enkele makers van spectaculaire beelden mee zijn met het project. Zo zal Airpano, dat virtuele 3D-panorama’s maakt, een kanaal hebben, net als fotograaf Aaron Priest en Visualize.

Test voor 5.000 mensen
De alpha-versie van vyuu.com is al sinds eerder deze maand beschikbaar en de bèta start in het midden van deze maand. Registreren kan op de website, maar snel zijn is de boodschap. Slechts 5000 mensen krijgen toegang tot de test.

De toekomst van virtual reality is nog onzeker, maar een initiatief als vyuu kan zeker helpen om de mogelijkheden bekend te maken bij het grote publiek. En als dat wil zeggen dat de volgende Youtube geboren is in hartje Antwerpen, dan kunnen we daar maar trots op zijn.

Voor het zover is zal de prijs van een 360° VR-camera natuurlijk moeten dalen. Youtube leeft niet dankzij de professionele kanalen, maar dankzij gewone gebruikers die het platform gebruiken om zelfgemaakte content aan de man te brengen. The Immex Company ziet die evolutie alvast de goede kant uitgaan.

Of vyuu even interessant is als het Vlaamse bedrijf suggereert, is natuurlijk afwachten. Ze hopen in de nabije toekomst eens met eigen ogen te zien wat vyuu.com in petto heeft, en houden je zeker op de hoogte.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business