Nieuws

Facebook en Oculus starten VR-filmstudio

Binnenkort kijk je niet meer naar een film, maar zit je er zelf midden in. Oculus krijgt een filmstudio die VR-video moet ontwikkelen voor de virtuele realiteitsbril.

De Oculus Rift is nog steeds niet klaar maar toch is Oculus het belangrijkste bedrijf in de VR-wereld. De overname door Facebook vorig jaar, en het geld dat daarmee gemoeid is, zit daar zeker voor iets tussen. Facebook gelooft in virtual reality en is niet alleen. Denk maar aan Samsung met de Gear VR of Sony met project Morpheus: steeds meer grote fabrikanten werken aan een eigen virtuele realiteitsbril.

[related_article id=”160734″]

Podium

De Oculus Rift zette de tendens in gang als bril die de toekomst van het gamen moest worden, maar hoe meer mensen zich op VR storten hoe duidelijker het wordt dat die visie te beperkt was. VR heeft tal van toepassingen naast het spelen van spelletjes. Zo kan je met een goedkope headset en je smartphone al rondkijken in sferische panorama’s en staat er een gratis app op Android waarmee je naast Jack White op het podium kruipt.

Vooral dat laatste, een product van VR-studio Jaunt, is indrukwekkend: 360° 3D-video plaatst je midden in een film alsof je er zelf bij bent. Jaunt maakt nog andere VR-kortfilms en tijdens CES kregen journalisten al een VR-trailer te zien van de nieuwe Avenger-film die op groot enthousiasme onthaald werd, maar nu besluit Oculus zijn volle gewicht achter VR-video te scharen.

Kortfilm

Oculus Story Studio heet het nieuwe bedrijfje, en de tien vaste werknemers hebben als missie om filmcontent voor de Oculus Rift te genereren. Volgende week maandag gaat een eerste creatie al in première tijdens het Sundance filmfestival in de VS: een vijf minuten durende animatiefilm getiteld ‘Lost’.

De oprichting van Oculus Story Studio is goed nieuwe voor de toekomst van VR. Virtuele realiteitsbrillen zijn in hun huidige staat geavanceerd genoeg om mensen onder de indruk te brengen, maar zodra de nieuwigheid van het concept verdwijnt is er nood aan goede content waarin de bril een meerwaarde biedt. Een geliefd medium als film kan mee helpen VR naar het grote publiek te krijgen. Wie wil er nu niet in de Stark-tower rondkijken terwijl Robert Downey Junior z’n ding doet?

Sony Pictures

Voorzichtigheid is geboden wanneer een nieuw medium zich aanbiedt, maar het lijkt er steeds meer op dat fabrikanten virtual reality serieus nemen. De Oculus Story Studio kan daar een belangrijke pioniersrol in spelen, maar om echt van de grond te raken moet ook een Sony, dat project Morpheus voorlopig vooral als game-accessoire voor de ps4 ziet, zich achter VR-films scharen.

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business