Nieuws

Huawei gaat zich meer op toptelefoons richten

Door de grote concurrentie in de goedkopere prijsregionen heeft Huawei zijn zinnen gezet op het duurdere segment. Met 138 miljoen verkochte telefoons heeft het bedrijf er wel een uitstekend 2014 opzitten.

Huawei is er niet langer van overtuigd dat het degelijke winstcijfers kan neerzetten met goedkope telefoons. Dat schrijft The Wall Street Journal. Het bedrijf wil zich meer op dure toptelefoons gaan toeleggen.

Het is vooral Xiaomi dat Huawei hier toe aanzet. Xiaomi ontwikkelt goedkope gsm’s met een design dat veel weg heeft van de concurrentie. Het bedrijf kan die lage prijzen combineren met winst omdat het focust op onlineverkopen, waardoor de distributiekosten grotendeels wegvallen.

[related_article id=”161563″]

En Xiaomi is niet de enige fabrikant die achter de budgetbewuste, Aziatische consument aangaat. Ook Lenovo, Micromax, Samsung en Lava hebben hen in het vizier genomen.

Niet houdbaar

Volgens Richard Yu van Huawei zou het bedrijf zijn afzet gemakkelijk kunnen verdubbelen door meer goedkope telefoons te verkopen, maar doet het dat niet omdat de marges daar flinterdun zijn. Yu vindt de strategie van Xiaomi ook kortzichtig en voorspelt dat veel fabrikanten die zich op de lage prijsregionen richten, failliet zullen gaan omdat het zakenmodel niet houdbaar is.

Tegelijkertijd is ook Apple een zware doorbraak op de Chinese markt aan het forceren. Uit de laatste kwartaalcijfers van Apple blijkt dat het bedrijf bijna net zoveel iPhones heeft verkocht in China als in de Verenigde Staten en dat China het thuisland binnenkort wel eens zou kunnen voorbijsteken.

Nummer drie

Huawei verscheepte vorig jaar 138 miljoen telefoons, waarvan 75 miljoen smartphones. De omzet van de telefoondivisie steeg met 30 procent tot 12,2 miljard dollar. Het is de eerste keer dat die jaaromzet boven de tien miljard dollar ligt. Huawei is nu de derde smartphonefabrikant ter wereld, na Samsung en Apple.

Zeker de Honor-modellen deden het uitstekend. De Honor 3C vond meer dan 8 miljoen kopers, de Honor 3X ruim vier miljoen. De Honor 6 wist drie miljoen mensen te overtuigen. De Huawei Ascend P7 liet een verkoop van vier miljoen exemplaren optekenen, de Ascend Mate 7 twee miljoen in de drie maanden dat hij op de markt is.

Voor 2015 mikt Huawei op een verkoop van 100 miljoen smartphones.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business