techpulse 2

Qualcomm pakt op MWC uit met een Maserati-prototype waarin schermen de orde van de dag zijn. De afwezigheid van spiegels moet de auto veiliger maken.

Tussen de telefoons staat op MWC een dikke Maserati geparkeerd. De zwarte sportwagen valt niet enkel op omwille van zijn aanwezigheid: het zijn eerder de onderdelen die ontbreken die de aandacht grijpen. De Maserati heeft immers geen spiegels. “Die heeft hij niet nodig”, vinden ze bij Qualcomm, “Schermen zijn beter.” Zowel de zijspiegels als de achteruitkijkspiegel zijn vervangen door een display dat dezelfde functie heeft. Camera’s aan de zijkant zorgen voor het beeld in de zijspiegels. De camera’s zien meer, zodat de dode hoek geëlimineerd wordt.

Het grote scherm dat de middenconsole vervangt doet denken aan de console van een Tesla. 3D-navigatie en multimediafuncties maken hun opwachting op het scherm. Uiteraard kan je een smartphone verbinden met de wagen, en wanneer draadloos laden ondersteund wordt door je telefoon kan je er ook in de Maserati van genieten.

[related_article id=”161563″]

Auto-Snapdragon

Al dat lekkers wordt aangedreven door Qualcomms Snapdragon 602A, een processor speciaal ontwikkeld voor de auto-industrie. De 1,5 GHz quadcore KRAIT-processor op de chip wordt bijgestaan door vier VeNum-kernen: Neon-compatibele multimedia coprocessors. Een Adreno 320-GPU maakt het plaatje compleet. Natuurlijk zorgt de Qualcomm-SoC niet enkel voor de nodige paardenkracht: de Maserati heeft ook 3G- en LTE-ondersteuning. De bedoeling is dat het streamen van multimedia in de wagen vanzelfsprekend wordt.

Qualcomm is daarmee niet alleen met zijn push op de automobielmarkt: met de 602A lijkt het bedrijf in het vaarwater te komen van Nvidia met de Tegra X1.

De software die op de sportwagen draait is van de hand van QNX, en het totaalpakket is vanaf vandaag beschikbaar. Tenminste, als een fabrikant ook kiest om zo’n wagen op de markt te brengen. De Auto in de beurszaal is een prototype en hoewel alle technologie aan boord functioneel is, moeten we als consument wachten op een commerciële versie van de Maserati (of een ander merk) om vaarwel te zeggen aan de zijspiegels.