Google betwist beschuldiging competitievervalsing

Het onderzoek van de Europese Commissie naar het reilen en zeilen van Google in een antitrustzaak loopt reeds vijf jaar. In die vijf jaar werd al onnoemelijk veel gepalaverd over mogelijke monopolisering en competitievervalsing door de zoekgigant. Het relletje van de dag gaat over Google’s zoekresultaten wanneer een gebruiker online wilt shoppen.
De EU is van mening dat Google bij een shopgerelateerde zoekopdracht bepaalde bedrijven bevoordeelt (wanneer die winkels meer betalen). Resultaten van partners van de zoekgigant zouden steeds bovenaan de lijst komen te staan. Een inbreuk, zo oordeelt de onderzoekscommissie.
Kansen voor iedereen
Google kreeg vervolgens tien weken om een officieel antwoord te formuleren op de aantijgingen. Het antwoord luidt dat zijn innovaties niet anticompetitief zouden zijn. Bij Google zijn ze net van mening dat hun algoritme de keuze voor Europese consumenten vergroot en nieuwe opportuniteiten kan bieden voor bedrijven van alle soort.
In een blog post zegt Kent Walker, hoofd van Google’s adviseringsdienst, dat de zoekmachine geen klanten wegtrekt van andere onlinewinkels. Bovendien stelt hij dat de onderzoekscommissie de opgenoemde voordelen niet weerlegt en dat het geen wettelijk referentiekader voorziet om zijn claim te ondersteunen.
Achter de schermen
Ondertussen hoeven klanten zich geen zorgen te maken en zitten ze zelfs in een bevoorrechte positie: zelden krijgt de gewone man dergelijk inzicht in de werking en de logica van een multinational van dit kaliber. De strijd blijft dan wel ingetogen en juridisch, toch is het interessant om een kijkje te nemen achter de schermen.
Verwacht wordt dat de strijd nog zeker vijf jaar zal voortwoeden.