Nieuws

Algoritme raadt wie auto bestuurt aan de hand van rijgedrag

Uit een onderzoek blijkt dat het kinderlijk eenvoudig is om te bepalen wie de chauffeur van een wagen is aan de hand van de bestuurder zijn rijgedrag.

Moderne wagens bevatten een allerhande sensoren om je te helpen bij het veilig navigeren doorheen het verkeer. Deze sensoren verzamelen echter eveneens een hoop data over je rijgedrag. Uit een studie blijkt dat het kinderlijk eenvoudig is om aan de hand van deze data te achterhalen wie achter het stuur van een auto zit.

Een groep onderzoekers aan de University of Washington en California hebben een groep van 15 mensen op pad gestuurd met een wagen. De auto werd voorzien van een computer om alle data van de sensoren te verzamelen, waarna de testpersonen een vastgelegd traject aflegden.

[related_article id=”181104″]

Rijgedrag aanleren

Een machine-learningalgoritme leerde het rijgedrag van iedere chauffeur kennen aan de hand van 90 procent van de data. De overige tien procent werd aan het algoritme voorgeschoteld om te achterhalen of de artificiële intelligentie de juiste bestuurder kon raden.

De wetenschappers ontdekten dat slechts 15 minuten van de verzamelde data nodig was om met honderd procent accuraatheid te achterhalen wie de chauffeur was. Indien enkel de data van het rempedaal werd gebruikt, kon het algoritme nog steeds met een accuraatheid van 87 procent raden wie de bestuurder van de wagen was.

Toepassingen

Met het algoritme zou het mogelijk zijn om diefstal tegen te gaan. De eigenaar van een wagen zou immers kunnen worden gewaarschuwd wanneer wordt gedetecteerd dat een andere persoon achter het stuur zit. Ook dronken bestuurders zouden van de baan kunnen worden geplukt. Volgens de wetenschappers is het zelfs eenvoudiger om afwijkend rijgedrag te detecteren dan te bepalen wie de chauffeur is.

Jammer genoeg zou het onderzoek ook tegen jou gebruikt kunnen worden. Verzekeringsmaatschappijen kunnen het algoritme immers gebruiken om na te kijken of jij de enige bent die de auto bestuurt. Ook zou je een boete kunnen krijgen, zelfs wanneer je niet geflitst wordt. Slimme verkeerslichten zouden immers de data kunnen ontvangen van iedere voorbijrijdende auto, waarna het kinderspel is om te bepalen wie de chauffeur was die door een rood licht reed.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business