Tesla heeft de blauwdruk afgeleverd van de ideale elektrische wagen, maar de concurrentie zit niet stil. De nieuwe Jaguar I-Pace oogt alvast spectaculair en is al in 2018 beschikbaar


JAGUAR_I-PACE_CONCEPT_Location_06sm.0

Voor je direct naar de showroom van Jaguar gaat lopen om de I-Pace te bestellen: wacht nog heel even. Wat je hier ziet, is een conceptwagen die heel dicht tegen de realiteit aanleunt volgens de autofabrikant. De productieversie wordt in de tweede helft van 2018 verwacht bij de dealers. Hiermee krijgt Tesla er een deftige concurrent voor de Model X bij.

354 km rijbereik

De Jaguar I-Pace heeft een 90 kWh-batterij, goed voor een realistisch rijbereik van 354 km volgens Amerikaanse metingen (die doorgaans veel realistischer zijn dan de Europese). Het design heeft wat weg van een opgepompte Tesla Model 3 aan de buitenkant, behalve dat Jaguar graag de iconische grille vooraan de wagen behoudt ondanks dat die geen nut meer heeft bij een elektrische wagen. De bestuurder zit ook heel ver ‘vooraan’ in de wagen omdat er geen motorblok meer aanwezig is.


De I-Pace is ook bijzonder snel: 0-100 km/u in ongeveer 4 seconden en je hebt direct 394 pk met 516 nm koppel beschikbaar van zodra je het gaspedaal aanraakt. Er zitten twee elektromotoren in de wagen, één per as, voor de vierwielaandrijving. Jaguar claimt dat de ruimte binnen veel groter is dan klassieke SUV’s, omdat er geen nood is aan een centrale aandrijving.

JAGUAR_I-PACE_CONCEPT_Location_Interior_02sm.0

Stijlvol interieur

Binnenin is er plaats voor twee 12 inchschermen, één als dashboard en één als centrale mediaconsole dat aanraakgevoelig is. Er is ook nog een klein 5,5 inch-scherm onder de mediaconsole waar je gemakkelijk de temperatuurinstellingen kan regelen via de twee aluminiumknoppen links en rechts ervan. Er is verder nog ruimte voor een full-color heads-up display dat je kan bedienen via capacitieve aanraakknoppen in het stuur die vibreren met haptische feedback.

[related_article id=”186148″]Qua rijcomfort moet de I-Pace sterk op de F-Pace SUV van Jaguar lijken, omdat beide dezelfde ophanging delen. Afwachten in hoeverre de zware batterij daar een invloed op gaat hebben.

Trage snellader

De SUV krijgt een vloeistofgekoelde batterij aan boord die 90 minuten nodig heeft om van 0 naar 80% te laden. De volle 100% duurt twee uur. Dat is behoorlijk lang, zeker wanneer je vergelijkt dat Tesla maar 40 minuten nodig heeft tot 80% en 75 minuten tot 100%.

Het wordt afwachten of het productiemodel niet teveel details gaat laten vallen die deze conceptwagen sterk maakt, maar dat weten we pas volgend jaar bij de officiële introductie. Een richtprijs kennen we nog niet, enkel een leverdatum: tweede helft 2018.