Nieuws

Samsung investeert miljarden euro’s om OLED-kampioen te worden

OLED-schermtechnologie is een erg gewild product, en Samsung doet er alles aan om het grootste marktaandeel te veroveren.

Nieuwe vestigingen die samen de grootste OLED-productie ter wereld moet ondersteunen en die 30 procent meer capaciteit zullen hebben dan Samsungs huidige faciliteiten: het meesterplan van de Zuid-Koreaanse technologiereus is niet het meest originele, maar ongetwijfeld effectief. Het bedrijf voert net dezelfde strategie uit in een andere booming business, die van de 3D V-NAND.

Gewild

[related_article id=”212138″]

De vraag naar OLED is de afgelopen jaren zienderogen gestegen. De schermtechnologie is een pak energiezuiniger dan traditionele LCD-schermen en toont kleuren veel levendiger. Een van de grootste afnemers zijn smartphonefabrikanten. Waar OLED voorheen af en toe opdook in het premiumsegment als exotische feature, is de schermtechnologie tegenwoordig eerder regel dan uitzondering bij de meest luxe smartphones. De technologie verspreidt zich stilltjes aan naar meer betaalbare toestellen, zoals de OnePlus 5 of Samsungs eigen Galaxy A-lijn. Bovendien waagt ook ‘s werelds meet succesvolle smartphonemaker zich nu aan OLED: Apple rust zijn volgende iPhone uit met de technologie, en zou daarvoor een bestelling van 160 miljoen schermen hebben geplaatst bij Samsung.

OLED-productie

De fabrieken die Samsung voor ogen heeft zouden op twee sites worden geconstrueerd in de stadjes Cheonan en Asan in de provincie Chungcheongnam-do. De plannen zijn nog niet helemaal gefinaliseerd, zo weet het Koreaanse Electronic Times. De top van het bedrijf zou daar later deze maand over moeten beslissen. Om de faciliteiten te bouwen is er een investering van zo’n 1,54 miljard euro nodig, en Samsung zou daar nog eens een drie tot dertien miljard euro’s bij moeten opleggen om de nodige machinerie aan te kopen, afhankelijk van hoe snel het de productie wil optrekken. Die productie zou in 2019 kunnen starten, waarbij de gecombineerde fabrieken aan hun maximale capaiteit circa 270.000 OLED-panelen per maand afleveren.

Innovatie

Samsung is op dit moment de grootste producent van kleine schermen (minder dan 9 inch), maar het kan op stevige concurrentie rekenen van landgenoot LG en van opkomende Chinese fabrikanten. Samsung en LG leggen elkaar ook het vuur aan de schenen op het vlak van innovatie in schermtechnologie. Beide fabrikanten toonden dit jaar tot de verbeelding sprekende prototypes van buigbare OLED-displays, waarbij Samsung de kaart van 3D trok en LG gewoon de grootste wou hebben.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business