Telenet

Na een onderzoek van de Privacycommissie besloot de telecomoperator om afstand te doen van zijn opt-outsysteem. Zo komt Telenet tegemoet aan de regels van de GDPR die vanaf volgend jaar in werking treden.

Advertentie

Telenet past hun privacyvoorwaarden aan na een onderzoek van de Privacycommissie. Dat meldt het kabinet van staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD), die het onderzoek aangevraagd had. De waakhond zette de telecomoperator vorig jaar de duimschroeven aan omdat klanten onvrijwillig hun gegevens moesten delen.

Tv-reclame op maat

Vorig jaar kwam Telenet onder vuur te liggen van zowel de staatssecretaris als de Privacycommissie. De telecomreus veranderde zijn privacybeleid om gepersonaliseerde tv-reclame te kunnen aanbieden. Het idee was om gerichte advertentieblokken voor te schotelen aan klanten op een aantal zenders, zoals Vier en VTM. Hun kijkprofiel werd opgesteld aan de hand van algoritmes en gegevens die ze via een opt-outsysteem verzamelden. Dat betekent dat klanten expliciet hun toestemming moesten geven om hun gegevens niet te delen. Andersom moet het, vond de privacy-waakhond.

Daarom besliste Telenet vandaag om te gehoorzamen en pasten ze hun beleid aan naar een opt-insysteem, waarbij klanten expliciet hun toestemming zullen moeten geven als ze bepaalde gegevens met de operator willen delen. “Hier hechten wij veel belang aan”, vertelt woordvoerster Lotte Van der Stockt van het kabinet voor Privacy aan De Redactie. “We hebben niets tegen gerichte reclameboodschappen, zolang de klant weet dat hun gegevens worden gebruikt en opgeslagen.”

GDPR

Dankzij deze aanpassing komt Telenet tegemoet aan de strengere Europese regels rond gegevensbescherming. Vanaf volgend jaar gaat de General Data Protection Regulation (GDPR) van kracht, ook wel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) genoemd. Die wetgeving was broodnodig om de laatste technologische ontwikkelingen het hoofd te bieden. De wetgeving uit 1995, de Data Protection Directive, werd door elke lidstaat anders geïnterpretaard, wat leidde tot fragmentatie en onduidelijkheid.

Wanneer Telenet zijn nieuwe beleid van kracht gaat, is nog niet duidelijk. Momenteel staat het gedateerde privacybeleid met het opt-outsysteem nog op de website van de provider.