Vorige zomer werden er meer dan 50.000 wachtwoorden gestolen. Snapchat heeft ondertussen de gegevens van de getroffen accounts gereset.


We proberen zoveel mogelijk gebruikers te waarschuwen voor phishing-aanvallen, maar sommige cybervallen zijn zo goed gecamoufleerd dat er toch nog vele slachtoffers vallen. Zo zijn er afgelopen zomer meer dan 50.000 Snapchat-wachtwoorden gestolen na een phishing-aanval. De aanvallers zetten hun muizenvalletje op de website ‘klkviral.org’.

[related_article id=”221239″]

Zoals bij de meeste phishing-aanvallen hadden de aanvallers hun huiswerk gedaan. Ze maakten het inlogscherm van Snapchat op hun website na, zodat het leek alsof je je via een officieel inlogformulier aanmeldde. Op die manier konden de cyberboefjes 55.851 accountgegevens opvissen. Als je nu wordt doorverwezen naar de phishing-site, word je gewaarschuwd. Verdachte berichten worden verwijderd en ook Google verbande de site uit zijn zoekresultaten.


Een ambtenaar in het Verenigd Koninkrijk merkte de aanval in juli op, zo blijkt uit interne e-mails die The Verge kon bemachtigen. Een toestel zou op veel verschillende accounts geprobeerd hebben om in te loggen. Kort daarna greep Snap in, het moederbedrijf van Snapchat, door het wachtwoord van de getroffen accounts te resetten en malafide berichten te verwijderen. Wie er achter de phishing-site zit is nog niet bekend, maar de activiteiten verwijzen naar de Dominicaanse Republiek.

[related_article id=”219039″]

Laat je niet foppen!

Eind vorig jaar bracht Febelfin, de sectororganisatie van banken, in beeld hoeveel Belgen het slachtoffer werden van bankfraude via een phishing-aanval. Op negen maanden tijd waren er vijf keer zo veel fraudegevallen opgetekend in 2017 als in heel 2016. Nog te veel mensen worden in de val gelokt door dergelijke cybervallen. We penden hier zeven tips neer hoe je een phishing-berichtje herkent.