Strategy Analytics onderzocht recentelijk de markt van smart speakers, en daarbij vooral de grootste fabrikanten. Duidelijk zichtbaar is de grote groei op de markt van smart speakers tussen Q1 2017 en Q1 2018.

Sinds een paar jaar is de markt van smart-home speakers losgebarsten. Allereerst met Google Assistant, en niet veel later volgde de Amazon Alexa smart-speakers. Apple voegde zich eind vorig jaar aan dit rijtje toe, met de nieuwe HomePod smart-speaker gebaseerd op Siri. Strategy Analytics heeft nu van al deze bedrijven onderzocht in welke aantallen de speakers verscheept zijn.

Q1 2018

Om maar te beginnen met hoeveel de markt is gegroeid in een jaar tijd. Gedurende het eerste kwartaal van 2017 werden er volgens Strategy Analytics ‘slechts’ 2.4 miljoen smart-speakers verscheept. In het eerste kwartaal van 2018 is dit bijna vier keer zo veel met in totaal 9.2 miljoen smart-speakers die verkocht zijn.

Strategy Analytics Q1 2018

In de bovenstaande tabel is per bedrijf afgebeeld hoeveel smart-speakers er verscheept zijn. Hierbij is duidelijk te zien dat Amazon sinds het begin de markt in handen heeft. In het eerste kwartaal van 2018 verkocht het bedrijf 4 miljoen smart-speakers, ten opzichte van 2.4 miljoen speakers die Google verscheepte. In het eerste kwartaal van 2017 was dit verschil procentueel zelfs groter, met 2 miljoen smart-speakers voor Amazon en 300.000 speakers voor Google.

Wat verder opvalt zijn de drie nieuwkomers in de markt, waaronder Apple, Alibaba en Xiaomi. Apple doet het van de drie nieuwkomers het beste, en heeft in het eerste kwartaal van 2018 al 600.000 HomePod smart-speakers verscheept. Dit na diverse leveringsproblemen, en de beperkte functionaliteit die Siri vooralsnog biedt.